meningspeiling

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Oct 27 09:57:33 CEST 1999

Hoi Ramon,

Ik denk niet dat het nodig is dat anderen de stembox kunnen controleren. De
uitslag is namelijk niet bindend, uiteraard. De vertrouwensvraag is daarmee van
weinig belang.

Voor een referendum in zijn algemeenheid is van groot belang dat er enkel
onderwerpen worden voorgelegd waarover de burgers zich willen uitspreken. Er is
maar e e n manier om dat democratisch vast te stellen en dat is handtekeningen
verzamelen. Als het benodigde aantal handtekeningen niet kan worden verzameld
wordt het onderwerp blijkbaar niet interessant gevonden. Vandaar ook dat de
handtekeningendrempel behoorlijk hoog moet zijn. Anders krijgen we namelijk te
maken met teveel referenda over te weinig interessante onderwerpen, waardoor de
opkomst gaat dalen en het referendum als besluitvormingsmiddel wordt uitgehold.
Daarentegen getuigt het van minachting van de burgers als er een opkomstdrempel
wordt ingesteld. Daarmee creeer je namelijk ontevreden burgers die na e e n of
twee keer onzinnig stemmen niet meer opkomen. De negatieve spiraal is een feit
en wederom heeft het middel referendum gefaald. Een behoorlijk aantal
handtekeningen (uit ervaringen in het buitenland: ongeveer 2%) en geen
opkomstdrempels. Alleen dan kan het middel referendum slagen.

Weer terug naar de 'stembox'. Poneer geen stellingen meer uit het niets, maar
wacht tot er behoefte op de lijst bestaat voor een stemming. Bij voorkeur na een
uitgekristalleerde discussie. Alleen dan kan de 'stembox' een toegevoegde waarde
hebben voor de lijst.

Groeten,
Mark.