n.a.v. sig ! Chido (en Arjan)

Bas van Gils B.vanGils at KUB.NL
Tue Oct 26 18:59:10 CEST 1999

On Tue, 26 Oct 1999, Ramon Barends (D66) wrote:

* Mag je wel uit de 'lijstmail' citeren op deze lijst ?

beste lezers,

vol verbazing heb ik de afgelopen paar dagen de discussie over citaten
e.d. gevolgd. De discussies ging, vond ik, nergens over. Toch kan ik het
niet laten om eens te reageren.

Email valt volgens mij nog steeds niet onder het 'briefgeheim', dus wat
dat betreft kan je met (ontvangen) email doen en laten wat je wil, zeker
als het een publieke lijst betreft. Als de mail op een illegale manier
verkregen wordt sta je echter wel sterk. Hacking is namelijk *wel*
verboden.

Daar staat tegenover dat er zo iets is als 'netiquette' (laten we daar
maar geen discussie over gaan voeren, er zijn al hele dikke boeken over
volgeschreven). Met name op mailinglijsten en in nieuwsgroepen is het vrij
gebruikelijk dat men zich hier aan houdt. Netiquette gaat over een hoop
zaken, als:

- 'netjes' replyen (stukken waar je niet op reageert weg laten)
- 'signature' niet langer dan 4 a 5 regels
- taalgebruik

Bij netiquette gaat het niet zo zeer om het op de letter naleven van wat
in een boek beschreven is, maar om de idee"en erachter. Gelukkis is
internet nog vrij regel-vrij wat dat betreft, en gelukkig kunnen de meeste
mensen het fatsoen / respect voor hun mede-web'ber opbrengen om zich
enigszins aan de netiquette te comformeren.

Even terug naar citaten e.d.. Als je als auteur aangeeft dat je graat zou
zien dat je bijdrage tussen jezelf (de auteur dus) en de geadresseerde
zou blijven, dan "zegt" de netiquette dat je je daar als lezer maar aan te
houden hebt. Als je aangeeft dat je niet uit je Email/posting geciteerd
wil worden geldt dan (uiteraard) hetzelfde. Zelfs als *is* de lijst
openbaar, zelfs al kun je als niet-gesubscribede internetter het archief
gewoon bekijken, dan *nog* heb je (volgens de door mij zeer geprezen
netiquette) je aan de wensen van de auteur te houden.

Er zijn natuurlijk *altijd* uitzonderingen, maar ik zou ze zo niet kunnen
noemen ...

just my 5 cents...

Bas van Gils
Tilburg

--
Bas van Gils (b.vangils at kub.nl)    http://stuwww.kub.nl/people/b.vangils
tel# +31-6-24614919 (also SMS)     fax# +49-89-66617-61693

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...