Slecht een medicijn per kwaal

Jan en Vital jan.vital at WXS.NL
Mon Oct 25 10:07:00 CEST 1999

Ik wil krachtig protesteren tegen het rapport dat vandaag aan minister Borst
zal worden aangeboden, waarbij de zorgverzekeraars slechts 1 medicijn per
kwaal zullen vergoeden.

Het goedkoopste medicijn is niet het beste. Ik spreek uit ervaring. Het is
schandalig, dat men de gezondheid van mensen enkel economisch en niet op
medische gronden wil beoordelen.

Elke nadenkende burger weet dat elk medicijn een aantal nevenwerkingen
heeft, die per patient kunnen verschillen, alleen daarom al is het
onverantwoord iedere patient te verplichten het zelfde medicijn te nemen,
zeker als de arts een duidelijke medische indicatie heeft dat dit specifieke
medijcijn niet geschikt is voor die concrete patient. Tevens zal men op
langere termijn nog duurder uit zijn. Want door het verplicht verbruik van 1
medicijn voor elke kwaal, zullen veel meer mensen geconfronteerd worden met
de bijverschijnselen, waarvoor ze ook weer medicijnen moeten gebruiken en
andere duure onderzoeken moeten ondergaan. Ik kan dit concreet bewijzen.

Ten tweede belemmert dit het wetenschappelijk onderzoek naar betere
medicijnen, als er toch maar 1 medicijn vergoed wordt waarom zou men dan
zoeken naar meer effectieve middelen, die uiteraard in eerste instantie
duurder zullen zijn.

De arts is degene die is opgeleid om de juiste medicijnen voor te schrijven
en zeker niet de zorgverzekeraars. Hoe kan men toch in abstracto bepalen
welk medicijn het best is voor iedereen. Zulk een medicijn bestaat niet en
zal ook nooit gevonden worden.

Ik hoop echt dat minister Borst, als ex-arts, zich realiseert dat dit het
einde betkent van een goede gezondheidszorg in Nederland.  Warom hebben we
nog artsn nodig, de zorgverzekeraars bepalen wel wat je moet slikken !

V.E.H. Moors
President Rooseveltlaan 120d
6224 CS Maastricht
043-3620155