Fw: "programmaraden onafhankelijker en representatiever"

L.H.G.T.Geukers l.h.g.t.geukers at WXS.NL
Wed Oct 20 16:36:59 CEST 1999

> Van der Ploeg wil snelle introductie van decoders

[ KNIP]
>Van der Ploeg wil over vijf jaar een decoder in ieder
> huishouden hebben.
[KNIP]
> Dit betekent dat kabelbedrijven die een basispakket met
> publieke zenders willen invoeren geen wettelijke belemmering zullen
> ondervinden. Vrijwel alle kamerfracties vinden dat dat de consument niet
> meer mag gaan betalen voor hetzelfde televisie-aanbod, als wordt
overgegaan
> tot opsplitsing van het huidige standaardpakket in een publiek basispakket
> en een pluspakket met commerciële zenders.
[KNIP]

Is dit wel realistisch? Niet meer kosten voor het zelfde tv-aanbod met
gebruik van decoder? In Den Haag (daar woon ik) betalen we ongeveer 20,- pm
voor ongeveer 34 zenders (deze getallen zeg ik uit mijn hoofd beide kunnen
meer of minder zijn). Dit komt neer op (veel)minder dan 1,- p/m per zender.
Ik heb ooit wel eens gehoord bij een radiointerview van iemand (weet niet
precies wie) van een kabelmaatschappij dat de kosten bij vrije keuze op
ongeveer 3,50 per zender zou komen te liggen. De kosten moeten haast wel
stijgen omdat de investeringen van de kabelmaatschappijen hoog zijn en omdat
iedereen een decoder nodig heeft. Moeten we (als consument) deze decoder
kopen of moeten we hem huren of hebben we een keuze? M.i. is het voorstel
van van der Ploeg erg duur voor de consument. Waarschijnlijk zullen de
schotels op daken een grote vlucht nemen! (hierbij ga ik er vanuit dat het
de bedoeling is dat elke zender een keuze is en niet dat er met pakketten
gewerkt gaat worden omdat de kabelmaatschappij er bij gebaat is het
standaard pakket zo klein mogelijk te houden zodat iedereen het +pakket
neemt)

Ludo Geukers