Re marktwerking

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Oct 20 14:47:03 CEST 1999

Beste Bo,

Mijn visie op marktwerking stond in vrijwel ieder bericht.

Martwerking is voor mij een nastrevenswaardig ordeningsprincipe voor de samenleving omdat het de meest optimale allocatie van middelen bewerkstelligt mits de vrije invloed van ALLE marktspelers voldoende gewaarborgd is (en de markt voldoende liquide is).

Nastrevenswaardig, omdat het mijn overtuiging is dat dit principe tot de meeste welvaart leidt. Daar hebben geleide economieën overall gefaald -hoewel ze op deelgebieden als gezondheidszorg, onderwijs en wetenschap zeer opmerkelijke prestaties geleverd hebben

Ik denk dat het grote verschil met de lijn van bv. Michiel is, dat hij bepaalde (m.i. zelfs de belangrijkste) spelers uit wil sluiten van hun invloed op het proces.
De belangrijkste spelers, omdat dezen uiteindelijk de kosten dragen van de economische activiteit (wie betaalt de BTW zeg maar).

Voor mij raakt dit de grondprincipes van wat ik onder "Sociaal'- Liberaal"  versta  ( en waar ik denk dat D66 in de praktijk van de samenleving de boot nogal eens mist).

MVG,
Max Kok