Re marktwerking (?) toevoeging

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Oct 20 13:54:06 CEST 1999

T.a.v. Constantijn en Paul wil ik -na een nachtje erover slapen- nog iets toevoegen m.b.t. de juridische kant.

(1) Het juridisch oplossen van economische onredelijkheid is op zich meestal economisch niet zinvol. De kosten wegen eenvoudig niet op tegen de opbrengsten. Als ik alleen al voor de uren voorbereiding die er tot nu toe inzitten 20 gulden per uur zou rekenen, heb ik al meer uitgegeven dan ik in redelijkheid vind dat mij teveel berekend is. En dan zijn er nog geen advocaten en rechters aan te pas gekomen á meer dan 350 gulden per uur.
Het aantrekkelijke van marktwerking is dat je de zaken veel goedkoper goed kunt regelen.

(2) Paul schreef: " Het hangt er dus vanaf wat het incassobureau heeft gedaan, maar als bijvoorbeeld ook onderzoek is gedaan naar de verhaalsmogelijkheden dan lijkt mij 450,-- niet onredelijk. Niet ondenkbaar is ook dat het bureau een zeker risico loopt zoals Michiel Scheffer ook al opmerkte." .
Dit is nu precies wat goede marktwerking juist voorkomt .
De crux is dat het bureau voor het invorderen geen verdere kosten hoefde te maken dan het schrijven van een brief. Andere activiteiten zijn in dit stadium economisch niet zinvol -en dus ongewenst t.b.v. de meest optimale allocatie van middelen. Goede marktwerking had dit slecht ondernemerschap afgestraft. Evenals mijn garage het (gelukkig) niet lang vol zou houden als ze naast de opdracht voor het vullen van het ruitenwisserreservoir tegelijk zonder noodzaak de koppelingsplaten gaat vervangen

MVG,
Max Kok