marktwerking (?)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Mon Oct 18 22:04:44 CEST 1999

Vanmiddag stuitte ik op een stukje Nederlandse "economie" waar het gebrek aan marktwerking tot woekerpraktijken leidt.

Door een vergissing mijnnerzijds was ik vergeten een nota van 2500 gulden te betalen. Omdat ik daarna voor twee maanden het land uit was heb ik herinneringen en aanmanning nooit gezien. Inmiddels had de schuldeiser de vordering in handen gegeven van een incasso bureau.
De enige activiteit die dit bedrijfje verrichtte was het schrijven van een nieuwe brief, waarin men het notabedrag onmiddellijk met 450 gulden "kosten" verhoogde. Zodra ik mij middels deze brief van mijn vergissing bewust werd, heb ik het notabedrag terstond betaald. Een telefoontje van de schuldeiser had hetzelfde effect gehad.

Ik zit behoorlijk in mijn maag met de rechtmatigheid van de opgevoerde "kosten". De inspanning die dit bureautje verrichtte staat in geen enkele verhouding tot de ervoor gevraagde vergoeding. Een ondernemer die 450 gulden nodig heeft om tot de produktie van 1 standaardbrief te komen zou door marktwerking gedwongen moeten worden óf zijn prijs aan te passen óf een andere bezigheid te gaan zoeken.
Het probleem zit er in dit geval in dat marktwerking (nog ?) onmogelijk is omdat degene die de kosten moet betalen niet mag kiezen welke leverancier gebruikt zal worden.

Het verbaast me dat een overheid, die marktwerking hoog in het vaandel heeft staan, de regelgeving op dit punt niet heeft aangepast. Hoe voorkom je dit soort oplichterij ?

Met vriendelijke groet,

Max Kok