Het publieke bestel revisited. /GSM / marktwerking.

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Oct 15 15:27:01 CEST 1999

T.a.v. "Drenthe":
Mijn punt zit niet zozeer bij vermogende Nederlanders die willen gaan
"drentenieren"  (Fijn dat ze dat hier doen en niet in België of Portugal).

Mijn probleem zit bv. in Oost-Groningen.
De huizenprijzen zijn daar naar Randstad-maatstaven idioot laag (voor minder
dan een ton een 3 verdiepingen gezinswoning met 400m2 grond). Maar dat komt
vooral omdat er daar geen of onvoldoende bronnen van bestaan zijn en de
reiskosten en tijd niet meer opwegen tegen het voordeel van goedkoper wonen.
Als je daar zou gaan wonen omdat je goedkoop een huis wilt kopen, raak je
voor je inkomen aangewezen op de sociale dienst. Waarvan je weer geen
duurder vervoer, kabel, GSM, electra, etc. of speciale antenne (ong. 400
gulden) voor bv. Business Radio kunt kopen.
In dit soort gebieden leidt marktwerking ertoe dat bepaalde inkomensgroepen
er niet meer kunnen wonen (zonder volledig geisoleerd te raken).

In antwoord op Michiel Scheffer:
Ik denk dat een sociaal-liberale overheid best aan commerciële stations en
GSM aanbieders de voorwaarde kan opleggen dat alleen een vergunning
verstrekt wordt als hun diensten voor alle Nederlanders tegen dezelfde prijs
toegankelijk zijn. Criteria daarvoor zouden omschreven moet worden in de
sfeer van speciaal belang. Ik dacht dat t.a.v. GSM zo'n verplichting
inderdaad bestaat.
Business Radio is het enige station dat degelijk, deugdelijk en vrijwel
real-time Nederlands beursnieuws uitzendt (en ook nog eens prima gewoon
nieuws, waardoor je naar het station kunt luisteren als vervanger voor radio
1). Beleggers die dit station niet kunnen ontvangen kunnen een aanzienlijk
nadeel hebben t.o.v.zij die dat wel kunnen. Voor de particuliere belegger
kan het dezelfde effecten hebben als handel met voorkennis door anderen.
Aangezien de overheid dat zelfs strafbaar stelt, zou ze in dit geval mijns
inziens ook best regulerend op mogen treden.

( Overigens is er t.a.v. het ontvangstbereik van B.R. nog een andere
verklaring mogelijk, maar die heb ik nog niet gehoord)

Met vriendelijke groet,

Max Kok