studenten ...

Bas van Gils B.vanGils at KUB.NL
Tue Oct 12 12:43:47 CEST 1999

>From s184314 at kub.nl Tue Oct 12 10:00:41 1999
From: Bas van Gils <s184314 at kub.nl>
Newsgroups: kub.misc
Subject: studenten
Date: 12 Oct 1999 06:34:25 GMT

Beste bevolkers van deze newsgroup,

tot mijn grote genoegen las ik laatst een interview met dhr. Jules Deelder. De
kop stemde mij per oinmiddelijk met een groot gevoel van instemming:

        STUDENTEN ZIJN EEN BEETJE VAN BRAAFHUIZEN

En daar slaat dhr. Deelder de spijker op z'n kop. De lol is dat we dit niet
uitsluitend aan de studenten kunnen wijten. De Vaderlandse politiek speelt in
deze ook een grote rol. Middels bezuinigingen op de beurzen, verkortinbg van
het aantal jaren dat over de studie gedaan mocht worden en andere
student-onvriendelijke manieren werden studenten steeds meer opgejaagd.

Wat zie je, als je probeert objectief tegen deze situatie aan te kijken? Je
ziet een hele grote groep studenten die braaf doen wat de minister wil: zo snel
mogelijk zo veel mogelijk vakken halen. Maar dat KAN niet de bedoeling zijn van
een (universitaire) opleiding. Was het niet zo dat je opgeleid werd tot
academicus ? Hoorde daar niet bij dat je jezelf op zijn minst een BEETJE kon
ontwikkelen tot 'vrije geest / creatief denker'? Tegenwoordig is dat blijkbaar
niet meer zo. De student is een tentamen-machine geworden die opgeleid wordt
tot manager. Hallo minister Hermans, *waar zijn we, nou helemaal, mee bezig ..*

Wat valt nog meer op? Nou, studenten zijn een beetje monddood geworden. Door de
haast die ze achter hun studie (moeten) zetten komen ze er gewoon niet meer toe
om nog eens na te denken wat er in de maatschappij gebeurd, laat staan dat ze
er iets mee/tegen/voor doen. Een enkele demonstratie tegen afschaffing van de
OV-jaarkaart uitgezonderd. Waarom geen actie tegen het geweld in Oost-Timor?
Waarom geen solidariteitsverklaring met de protesterende studenten in
Indonesie? Nee, studenten houden hun lippen de laatste tijd stijf op elkaar.
Her en der protesteerd een burgemeester voorzichtigh (lees: Stekelenburg) dat
studenten zo weinig bij politiek betrokken zijn, maar ik heb het idee dat ze
het in Den Haag stiekem wel fijn vinden dat die lastpakken van studenten
eindelijk eens hun mond houden. Kritische studenten zijn voor Den Haag het
zelfde als reizigers voor de NS: vervelende mensen waar je rekening mee moet
houden en eigenlijk maar bijzaak....

Ik vind dat dhr. Deelder gelijk heeft, studenten zijn een beetje van
Braafhuizenb, maar ze hebben het er (ten dele) wel zelf naar gemaakt. Eigenlijk
zouden we de straat/baricade op moeten om deze (en andere) punten eens
behoorlijk bij de minister onder z'n neus te wrijven..

m.vr.gr.

Bas

--
Bas van Gils (b.vangils at kub.nl)    http://stuwww.kub.nl/people/b.vangils
tel# +31-6-24614919 (also SMS)     fax# +49-89-66617-61693