Programmacommissie

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Mon Oct 11 21:42:57 CEST 1999

Beste Gerard,

Het algemeen belang is naar ik aanneem altijd een goede kapstok, voor
iedereen, ongeacht politieke richting. Zij het dat de verschillende partijen
wellicht een wat andere weging zullen maken over wat men wel en niet ervaart
als algemeen belang. In het volgende twee opmerkingen die in elkaars
verlengde liggen. De tweede wat meer herkenbaar opgehangen aan de concept
'doelverklaring D66'. In het volgende een persoonlijke ofwel
'prive'-reactie.

TOEKOMSTVAST: Ik heb begrepen dat D66 oa zodanige besluiten en standpunten
wenst dat de toekomstige generaties ook deel van leven heeft (wat populair
gezegd...). Aflossen van de staatschuld kan je daar onder schuiven.
Nu is de praktijk dat de staatschuld eigenlijk alleen maar toeneemt. Gelet
op de demografie kan je verwachten dat er gaandeweg meer lasten komen agv
vergrijzing. Onderwijs en gezondheidszorg zullen de komende jaren veel
investering vereisen, er van uitgaande dat de snelheid in technologische
mogelijkheden doorzet.
Ik ben wellicht wat pessimistisch, maar ik ga er van uit dat de groei een
keer minder wordt en dan is het prettig indien we voorzieningen hebben
getroffen in het verleden waardoor we minder structurele uitgaven hebben en
dus ook meer ruimte om klappen op te vangen en niettemin gelegenheid te
hebben om vereiste investeringen te realiseren alsook te kunnen inspelen op
actuele maatschappelijke behoeften waarvoor geld nodig is.

PROACTIEVE OVERHEID: Sociaal-liberaal betekent naar ik begrepen heb aandacht
voor de vrije, verantwoordelijke, mondige mens met invloed en gelijke
kansen. Het betekent ook een (proactieve) overheid, gericht op het scheppen
van voorwaarden om die mens de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen (als
hij/zij dat wil!! Geen betutteling.) en voorwaarden tav samenleving
(rechtstaat, veiligheid, openbare orde).
Dat zijn belangrijke voorwaarden die de overheid moet scheppen; dat vereist
geld op structurele basis, ook als er slechte tijden zijn (of eigenlijk:
juist dan).

AFRONDING: voorgaande laat onverlet dat andere partijen vanuit iets andere
opvattingen ook uit kunnen (en zijn heb ik begrepen) uitgekomen op de zelfde
idee dat de staatsschuld gewoon moet worden afgelost (en bij voorkeur
versneld wat mij betreft).

Aflossing leidt tot een structurele ruimte die wat minder
conjunctuur/planningsafhankelijk is dan de zogenaamde meevallers dat zijn.
Het duurt alleen wat langer voordat die voelbaar zijn, wellicht langer dan
vier jaar.......

groet,

Theo