Antw: adviesraad to be or not to be

Dubbelboer Arend dubbelbo at EURONET.NL
Tue Oct 5 22:31:02 CEST 1999

----------
Van: "Dubbelboer Arend" <dubbelbo at euronet.nl>
Aan: D66 at NIC>SURFNET.NL
Onderwerp: adviesraad to be or not to be
Datum: maa, 20 sep 1999 23:44

Als nieuwbakken AR lid voor Drenthe even een reactie op het voortbestaan van
de Adviesraad. De opheffing ervan kwam aan de orde op de dag dat ik voor het
eerst op de AR vergadering arriveerde. Leuke binnenkomer, maar ik had er
geen probleem mee.

Ik kan Joris goed begrijpen als hij zegt dat de AR niet moet verdwijnen voor
er iets beters voor terugkomt. Ik vind ook dat er behoefte binnen de partij
zou kunnen bestaan om "gewone" dat wil zeggen niet elke dag voor D66 in de
bres springende, leden te raadplegen. De "nieuwe" Adviesraad wil zich dan
ook beperken tot de politieke vragen die gesteld worden bijv. door
Kamerleden en/of bewindslieden als zij willen weten wat een "gewoon" lid
ervan zou kunnen vinden.
Nu ben je. m.i. op het moment dat je gekozen ARlid bent al niet meer
helemaal een "gewoon" lid. Ik heb daar het volgende op bedacht:
In ons eerstvolgend verschijnend regionale D66 blad, De Democrant, vraag ik
aan Drentse D66 leden zich bij mij te melden als zij belangstelling hebben
om metterdaad mee te denken in de D66 politiek. Wie zich meldt krijgt dan
van mij en mijn beide medestanders in de Raad, Rien Struik en Douwe Jan
Douwes, een uitnodiging bijeen te komen om voorafgaande aan de
Adviesraadbijeenkomst de gestelde vragen te bespreken. Wij horen dan hoe ze
erover denken. We nemen dat mee mee naar de volgende Adviesraad en ik zeg
toe dat ik hen binnen een week na de Adviesraadvergadering  verslag doe over
hoe het ons daar vergaan is. Inmiddels heb ik aan enkele Drentse D66politici
gevraagd   om er bij te zijn als er zaken aan de orde zijn die zij
belangrijk vinden. Zij zegden dit toe.

Zonder al te veel poespas en ingewikkelde organisatie en te dragen
verantwoordelijkheden kan er zo een wederzijds klankbord komen.

En nu maar afwachten of de Adviesraad na 20 november nog zal bestaan.

Aad Dubbelboer