interview democraat

M.J. Ahne mjahne at HOME.NL
Mon Oct 4 03:00:27 CEST 1999

Ad Huikeshoven schreef:
> 3. Mag een voorzitter zich met politieke zaken bezig houden of moet hij zich beperken tot
> het besturen van de partij?
>
> Binnen onze partij ligt de politieke leiding bij de voorzitter van de fractie van D66 in
> de Tweede Kamer. Noodzakelijkerwijs betekent dat een politiek neutrale positie voor de
> voorzitter.

Beste Ad,

De bovenstaande uitspraak over de voorzitter en het bezighouden met
politieke zaken is natuurlijk in het licht van recente en minder recente
congresuitspraken een politiek juist antwoord. Het probleem wat ik met
een dergelijk antwoord heb is dat (volgens mij) inmiddels is bewezen dat
een houding zoals jij je die voorstelt niet realistisch is. Als
voorzitter heb je een aantal taken binnen D66, naast het leiding geven
aan de partijorganisatie is een belangrijke taak het bewaken van het D66
programma en de congresuitspraken bij bijeenkomsten van de fracties en
bewindslieden. In deze bijeenkomsten zul je je dan toch op een of andere
manier met politieke zaken moeten bemoeien? Ook zal er net als bij de
vorige voorzitters sprake zijn van aandacht en vragen van de pers, hoe
denk je daar als politiek neutraal voorzitter mee om te gaan? Bij
belangrijke gebeurtenissen in het verleden werd door bewindslieden,
kamerleden en partijbestuur vergaderd over de te volgen koers (bv
varkensdebat), na afloop vraagt de pers om de mening van de
partijvoorzitter, weiger je dan antwoord te geven?

Nu we het toch over politiek neutraal hebben, hoe kan iemand een
politiek neutrale voorzitter worden van een politieke partij?

Graag een antwoord op bovenstaande vragen.

Vriendelijke groeten

Marc-Jan Ahne