partijloos stelsel

Bas van Gils s184314 at KUB.NL
Tue Nov 30 09:34:49 CET 1999

Goede morgen democraten ;-)

ik heb de laatste tijd nog eens nagedacht over een berichtje wat een tijd
geleden verscheen op deze lijst over een partijloos stelsel. Ik ben van mening
dat het niet eens zo'n slecht idee is om hier eens goed over na te denken.
Want, hoe zit dat nou precies met een politieke partij??? Nou, zoals ik het zie
is een politieke partij niets meer en niets minder als een club 'gelijk
gestemden' die samen ergens voor staan en e.e.a. proberen te bereiken door
politiek te bedrijven.

De laatste jaren zie je in die club'jes toch steeds meer verdeeldheid onstaan.
Min of meer per onderwerp zie je (vaak) wat tegenstellingen, sterke
persoonlijkheden spelen een steeds grotere rol etc etc. Allemaal dingen
die spreken _voor_ het invoeren van een partijloos-stelsel. In zo'n
stelsel gaat het namelijk niet meer om clubjes die iets uitdragen, maar om
personen! Elke persoon individueel heeft een aantal 'etiketjes' op zich
geplakt, zeg maar per 'onderwerp'.

Bij (om maar wat te noemen) de verkiezingen kan je dan individueel op
potentiele ministers stemmen. Als (om maar even mijn vakgebid er bij te
betrekken) alle kandidaten ook nog eens in een database staan kan je je
keuzen nog rationeel maken ook. Even een querie (vraag) aan de database
stellen: geef mij de kandidaten voor economisch-zaken die voldoen aan
voorwaarde1, voorwaarde2, etc ;-)

Ik zie de voordelen wel ... maar, invoering van een dergelijk systeem zou
_wel_ beteken dat er _VEEEL_ gaat veranderen in politiek Nederland...

groet

        Bas

--
Bas van Gils (b.vangils at kub.nl)    http://stuwww.kub.nl/people/b.vangils
tel# +31-6-24614919 (also SMS)     fax# +49-89-66617-61693

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...