Vernieuwing partijenstelsel

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Nov 13 14:25:20 CET 1999

At 21:24 12-11-1999 Friday , Tom Kok wrote:

>In het interview stel ik dat ik mogelijkheden zie voor een nieuwe Paarse
>politieke partij in Nederland. Die ontstaat als in de komende zeg vijf
>jaren onrust verder ontstaat in
>de bestaande politieke partijen.

Het antwoord is dus niet weer een nieuwe partij. De vraag, nóg
fundamenteler, is of partijen en partijstelsel *an sich*  nog recht van
bestaan hebben.  Partijen stammen uit de tijd van
`kiesverenigingen',  groepen burhers die rond een bepaalde politieke
stellingname clusters vormden, losse verbanden van idee-genoten. Die
clusters hebben zich georganiseerd en geformaliseerd. De beste weg is weer
terug naar die lossere verbanden. Mensen die zich op basis van een idee,
een politieke stellingname of een beleidsalternatief (Betuwelijn...)
aaneensluiten op relatieve adhoc basis. Niet op basis van een ideologie,
een `kleur' of een naam (sociaal liberalen). In de tijd van digitalisering
van communicatie wordt ook het politieke bedrijf losser,  flexibelere, ik
zou bijna zeggen vloeibaarder. Mensen voelen zich meer en meer opgesloten
in een partij. Ze ervaren de situatie als een hok waarin ze opgesloten
worden (zo voelde ik dat ook toen ik 1.5 jaar gekleden lid werd. In de
Kosovo oorlog heb ik ervaren hoe hokkerig d66 werkt: de middag in Amsterdam
liet nauwelijks kritisch of ánders geluid toe, het was een dwangmiddag). De
ware vernieuwing bestaat dus in het loslaten van het fenomeen politieke
partij en het onderzoeken of mensen op andere manier politiek te motiveren
zijn.    Daarin kan wat nu d66 heet een katalyserende en motiverende rol
spelen, maar dan moet wel het `partij-denken' worden afgebroken. Dus:

>Overigens: niks D66 opheffen.

Ook die mogelijkheid moet bespreekbaar zijn. D66 is slechts een vorm. De
ziel van de democratie kan oom in andere vormen `reïncarneren" (in ander
vlees geraken, so to speak).

>D66 kent als geen andere partij het vak om terug te vechten.

Tegen wat? De oude Taïsten leerden reeds dat bepaalde ontwikkelingen (de
stroom) niet tegen te houden zijn. Een mens is niet bij machte ouderdom,
verval, neergang tegen te houden. Ertegen vechten veroorzaakt genante
beelden van 70-jarige dames in strakke spijkerbroeken. Of face-lifts. Don't
fight the river. Je moet je soms op de stroom laten meegaan om nieuwe
oevers te beriken. De stroom gaat thans, aan de vooravond van de 21ste
eeuw, wat betreft politiek bedrijven, naar de ontbinding van politieke
partijen. Lossere verbanden, op netwerk-basis bijeengehouden, zullen het
langzaam maar zeker gaan overnemen.

>  Geen haar op mijn hoofd denkt erover de partij te staken.

Waarom zou je er niet minimaal over *denken*? Ales moet denkbaar zijn.

>  Geloven in eigen kracht dus, over jezelf durven nadenken en het huis
> niet heilig verklaren.

Inderdaad, dus als het huis moet worden afgebroken, of grondig herbouwd,
dan moet dat een optie blijven.

>Als scheidend voorzitter kun je een visie lanceren die je als zittend
>voorzitter teveel zou belasten. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ook ik wil je heel hartelijk danken voor je inspirerende voorzitterschap.
Je weet dat je één van de mensen was/bent die me naar D66 toe hebben
getrokken. Dank dus. En voor mij geldt: ik weet niet precies hoe ik
politiek verder moet. Kosovo heeft me diep geraakt. Het gemak waarmee `wij'
mensen hebben laten doden en dat hebben goedgepraat (achteraf is vast te
stellen hoe propagandistisch die hele NAVO tactiek was) heeft me een
misselijke  kater gegeven.
Beste Tom, hoop je nog een keer te zien. Byebye,

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl