Ziektekostenpremie stijgt 85% per 1/1/2000? /kleine zelfstandige

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu Nov 11 03:07:16 CET 1999

Theo schreef:

>Waarom moeten allenstaanden of mensen zonder een gezin aan het gezin
>meebetalen? Heeft weinig met solidariteit te maken en volgens mij veel met
>restjes oude normen uit het begin van deze eeuw.

Vanuit de solidariteitsgedachte valt er -helaas- wel iets voor te zeggen dat
iedereen onder de inkomensgrens van 41.000 gulden verplicht in het
ziekenfonds moet. Zinvolle collectieve voorzieningen zijn immers alleen
haalbaar als iedereen eraan meedoet. Net zoals de treinreiziger in de
Randstad netto betaalt aan het in stand houden van de spoorlijn van
Groningen naar Leeuwarden (denk ik). Daar zijn we toch SOCIAAL liberalen
voor ?

Hoewel ik daar persoonlijk op het punt van het gezin wel bijzonder van baal.
Ik erger me ook groen en geel aan uit collectieve middelen gefinancierd
zorgverlof voor tweeverdienende ouders terwijl ik anderzijds via mijn
belasting ook nog eens de bijstandsuitkering meebetaal van degene wiens baan
door de tweede tweeverdiener bezet gehouden wordt. Als ik zonodig een
tijdrovende hobby wil beoefenen wordt die tenslotte ook niet uit collectieve
middelen gefinancierd.

De grote onrechtvaardigheid in dit ziektekostenpremie voorstel zit echter
ergens anders: Een kleine zelfstandige draagt zelf het risico van zijn
bedrijf (millenium, financiering, etc.) terwijl de kosten daarvan nauwelijks
uit algemene middelen vergoed worden zoals bij werknemers in loondienst.
Kleine zelfstandigen met een gezin kunnen daarnaast de leden ervan nog
inzetten als goedkope "zwarte" arbeidskrachten, al was het alleen al om de
afwasbeurt over te nemen als de administratie gedaan moet worden. Het lijkt
me dan ook allerminst sociaal rechtvaardig om de alleenstaande kleine
zelfstandige te laten opdraaien voor deze uitbreiding van een niet
geindividualiseerd ziektekosten-verzekerings-systeem.

Max Kok