Ziektekostenpremie stijgt 85% per 1/1/2000?

M.J. Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Nov 9 23:53:07 CET 1999

Rembert Oldenboom schreef over zijn problemen met de verplichte
ziekenfondsverzekering.

Mijn moeder heeft een adviesbureau en is daarmee een kleine
zelfstandige, via het vroegere werk van mijn vader zijn beide
partikulier verzekerd (IZA). Deze verzekering wil zij niet missen. Als
kleine zelfstandige zal zij per 1 januari haar bedrijf moeten beeindigen
om niet verplicht in het ziekenfonds te moeten, uit de berichten die zij
heeft ontvangen bleek niet dat ze een keus had tussen ziekenfonds of
partikulier. Uit het verhaal van Rembert begreep ik dat die keus er wel
is maar dat deze doordat je toch een percentage van het inkomen moet
afdragen niet echt voordelig is.

Als dit zo is dan lijkt het me toch niet de bedoeling van de regeling,
je zou mensen toch vrij moeten laten zelf te kiezen tussen een
partikuliere verzekering of het ziekenfonds! Het is toch vreemd dat mijn
moeder haar bedrijf moet beeindigen om in de (goede en voordelige)
patikuliere ziektekostenverzekering te kunnen blijven.

Marc-Jan