Waar was je...

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Nov 9 22:07:19 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Kaj Leers <fender at dds.nl>
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: dinsdag 9 november 1999 16:14
Onderwerp: Re: Waar was je...

|'NATO Commander' te spelen. Inderdaad, een wargame over een fictionele 3e
|Wereldoorlog in Europa. Hoorde ik opeens gejuich in de woonkamer; we hadden
|Duitse ooms en tantes op bezoek en die vlogen bijkans tegen het plafond. Ik
|dacht dat er iets ernstigs aan de hand was, en ging kijken. Hele Duitse
|familietak in tranen, van geluk, weliswaar.

|over de zgn. 'Wiedervereinigung'-belasting die ze moesten betalen.

Waar was ik toen de muur viel?
Ik was op dat moment net 3 weken werkzaam in Luxemburg.
Ik hoorde alles de volgende ochtend op RTL radio in mijn hotel.
De Nederlandse collegae die toevallig op die dag bij mij op bezoek hadden wisten
niet wat ze hoorden, en dat alles op slechts 30km afstand van de Duitse grens
(de westelijke welliswaar).
Vervolgens hebben we het ook in financieel opzicht allemaal over ons heen zien
komen:
Het meest opmerkelijke voorbeeld in deze:
De bronbelasting op dividenden van Duitse aandelen werd plotseling verhoogd van
25% naar 26 3/8%
onder het mom van "Solidaitätszuschlag". Waar is die solidariteit gebleven, zo
die er ooit geweest is?
Nee, de DDR is in mijn ogen gewoon geannexeerd door de BRD. Niet meer en niet
minder.
Mijn Duitse collega (een "wessie"), noemde ik altijd: "Staatsangehörige der
ehemalige Bundesrepublik",
hetgeen mij niet in dank afgenomen werd (of was dat nog altijd de wrijving
Nederland- Duitsland?).

Het is misschien wel een goede zaak dat de muur gevallen is, of het politiek
gezien op het juiste moment kwam zal ik mij altijd blijven afvragen....

Ernst Debets/Zaanstad