inspraak

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Wed Nov 3 09:50:58 CET 1999

Teneinde de voorstanders van inspraak door slachtoffers ter terechtzitting
van stof voor een eventuele heroverweging te voorzien, wijs ik op een
krantenbericht van hedenochtend (Noord-Hollands Dagblad) waarin melding
wordt gemaakt van de ontruiming van de rechtszaal na een vechtpartij tussen
de parketwacht en nabestaanden van twee jongelui die bij een verkeersongeval
waren omgekomen. De raadsman van de veroorzaker van het ongeluk vroeg om
vrijspraak en meteen vielen de klappen.
In de VS mogen de nabestaanden van slachtoffers de terechtstelling van ter
dood veroordeelden bijwonen en er wordt ook gretig gebruik gemaakt van die
mogelijkheid. Meestal levert het een weinig verheffend schouwspel op van
juichende nabestaanden als de veroordeelde wordt doodgespoten of
geëlektrocuteerd.
Het lijkt mij over het algemeen weinig zinvol de slachtoffers inspraak te
geven bij het proces tegen de dader. In welk kader moet je die inspraak
eigenlijk plaatsen, in die van de "feiten en omstandigheden waaronder de
daad is gepleegd en de persoon des daders"? Of breng je dat in bij de feiten
en omstandigheden die achteraf, dus nadat de daad was gepleegd, met
betrekking tot de nabestaanden blijken te zijn ontstaan.?
Alsjeblieft, nou niet weer van die ondoordachte wetgeving.
Joop Swarte