voorstel Boris Dittrich voor spreekrecht slachtoffers

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Nov 2 10:33:23 CET 1999

Rembert Oldenboom wrote:

> Misschien heeft iemand dit al genoemd, maar waarom moet deze
> ontmoeting tussen slachtoffer en dader per se IN de rechtszaal
> plaatsvinden?

Als de ontmoeting dader/slachtoffer de doelstelling is van deze
wetswijziging, dan kan die ontmoeting niet eens tijdens de
rechtsprocedure plaatsvinden. Dan spreken we immers nog van een
verdachte. Het lijkt me al vreselijk om onschuldig voor de rechtbank
te moeten verschijnen als verdachte in bv. een verkrachtingszaak.
Als de psychische druk dan ook nog eens wordt opgevoerd door een
direkte confrontatie met het slachtoffer, dan wordt het alleen nog
maar erger. Tevens creeeren we dan de mogelijkheid dat slachtoffers
meerdere keren hun verhaal tegenover mogelijke daders gaan
vertellen, waarna de klap ook bij het slachtoffer wel eens extra
hard aan kan komen als de verdachte wordt vrijgesproken. Een
schuldgevoel bij het slachtoffer wegens onterechte emotionele
bejegeningen aan het adres van de later vrijgesproken verdachte
lijkt me ook niet uit te sluiten.

Laten we de rechtspraak zelf dus zuiver houden. Daarentegen lijken
me er wel degelijk mogelijkheden te zijn om NA een rechtelijke
uitspraak tot een ontmoeting en zelfs misschien wel tot een
overeenkomst tussen dader en slachtoffer te komen. De straf die de
rechter vervolgens oplegt aan de dader zou dan afhankelijk kunnen
zijn van de uitkomst van dit overleg. Die zou bijvoorbeeld lager
kunnen zijn als de dader een schadevergoeding aan het slachtoffer
betaalt of bijvoorbeeld dat hij/zij toezegt te verhuizen naar een
andere lokatie op het moment dat hij/zij vrijkomt uit het gevang.

Hierdoor wordt de juridische procedure dus in twee stukken
gesplitst. Een gedeelte waarin de schuld wordt vastgesteld en een
gedeelte waarin de straf wordt bepaald. Het slachtoffer kan dan
participeren in het tweede gedeelte, tesamen met de rechtelijke
macht en het slachtoffer.

Groeten,
Mark.

NB Ik ben geen jurist dus Paul, Hein en anderen, schiet maar..

--
Mark Giebels
E-mail:         m.m.t.giebels at wb.utwente.nl