Giskes

Verver brummen at D66.NL
Mon Nov 1 15:44:30 CET 1999

Ramon Barends wrote:

> Beste mensen,
>
> De afgelopen tijd zag ik diverse attachments met brieven aan Francine Giskes
> (woordvoerder Betuwelijn). Wie heeft er reactie gekregen en wat hielde de
> reactie in ?
>
> Ik ben benieuwd !
>
> Groet,
>
> Ramon
> r_barendsD66 at hotmail.com

Ik heb telefonisch contact met haar gehad (zij belde mij) en haar
gesproken in Den Haag bij de verticale bestuurdersbijeenkomst. Tijdens
het telefonisch gesprek vertelde zij mij dat er de volgende dag een
motie ingediend zou worden, inhoudend om de uitvoering Betuwelijn aan te
houden totdat er ook over de nieuwste ontwikkelingen en de consequenties
hiervan voor de Betuwelijn (kostenontwikkeling, de nieuwe spoorlijn via
Lelystad en Zwolle) duidelijkheid zou zijn. Deze motie zou het
waarschijnlijk niet halen. Heeft het dus ook niet gehaald.

Bij de verticale overlegbijeenkomst is zij speciaal gekomen om duidelijk
te maken wat het dilemma was waar men mee zat. In het kort kwam het er
op neer dat zij enerzijds grote vraagtekens had over de noodzaak en
vooral de betaalbaarheid van de Betuwelijn en zij alle nieuwe gegevens
graag op een rij zou willen hebben. In de tussenperiode zou de aanleg
stil gelegd moeten worden. Volgens haar was was dat heel goed mogelijk,
aangezien de meerste opdrachten nog bij RijksWaterstaat lagen.
Anderzijds was het aantrekkelijk om met de coalitie mee te gaan en te
proberen de schade beperkt te houden. Ik heb begrepen dat men er voor
gekozen heeft een eigen koers te varen en niet blindelings mee te lopen
met de coalitiepartners. Ik ben hier heel blij mee. Omdat ik enige dagen
in beslag genomen werd door prive-omstandigheden heb ik het verder niet
meer gevolgd.

Groetjes
Greetje Verver