Tribunaal, blunder of menens ?

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Mon May 31 11:29:00 CEST 1999

 Ik, vrijdag, in een afsluitende opmerking over het ge-etaleerde onvermogen
 tot rationeel denken bij 'internationalistische' lieden:

 Emiel Stolp <stolp at SIGNAAL.NL>:
>Het idee van Marc Fluks dat de Navo misschien op de inzet van kernwapens
>aanstuurt lijkt mij onzin (...)
>Onbekwaamheid, arrogantie, doorgeslagen moralisme en geloof in de eigen
>propaganda lijken mij meer dan voldoende om het beleid van de navo-landen
>te verklaren.

 Henk Vreekamp <w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL> zegt ogeveer hetzelfde:
> [...]
>valt) gek zijn. (...) Milo valt buiten de conventionele definities van
>politicus, dictator en militair. Deze verwarring brengt pijnlijk aan het
>licht dat bureaucratische instellingen langs elkaar heen werken (...)
>(...) een wirwar van publieke opinies, langs elkaar werkende bureaucratieen,
>aangevuld met de media-oorlog, plurale hulpverlening, e.d.
>Gek is dus niet het woord maar: complex, gekmakend. En hoe langer het duurt,
>des te complexer wordt het - en dit zal mogelijk ten voordele strekken van
>Milo, die intussen misschien wel zijn buit van de privatisering, gestald

 Misschien is het beter om vast te stellen dat er twee mogelijkheden zijn.
  * Men weet niet meer precies wat men doet en wie wat doet en dat wordt
    -naarmate het conflict langer duurt- alleen maar erger ipv minder.
  * Het bovenstaande is een beeld dat dient om te verhullen dat men precies
    weet wat men aan het doen is en men gunt ons geen kijkje in de keuken.

 Persoonlijk zou ik niet weten wat erger is. In de praktijk doet dat er ook
 weinig toe: het gaat er immers om wat er echt gebeurt. En de praktijk is
 dat de puinhoop alsmaar groter wordt. Als er nu niet iets gebeurt om de
 vluchtelingen -waar dan ook- in de herfst op de vangen, dan dreigt er zelfs
 een ramp van ongekende omvang (honger, doodvriezen van duizenden, oorlog in
 Macedonie).

 De praktijk is dat er dus nauwelijks iets gebeurt, of dat nu komt uit
 incompetentie of omdat men dit soort rampen als legitimatie nodig heeft
 om tot drastische ingrepen te komen. De conclusie moet dan luiden dat het
 ergste nog moet komen.

 Hoe dan ook, de ethische superioriteit van het Westen blijkt wederom niets
 anders te zijn dan nihilisme van het meest bedenkelijke niveau.

 Marc Fluks