(Tribunaal, blunder of menens ?) Belastingtoeslag!

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Sun May 30 18:30:21 CEST 1999

Beste Marc,

Ik denk niet dat de dames en heren binnen Nato en Uno (waaronder Tribunaal
valt) gek zijn. Kijk, ze hebben te maken met een politieke gek waarvoor ze
eigenlijk geen definitie hebben. Milo valt buiten de conventionele
definities van politicus, dictator en militair. Deze verwarring brengt
pijnlijk aan het licht dat bureaucratische instellingen langs elkaar heen
werken: een door de UNO ingesteld Joegoslavie-Tribunaal, een Nato die moet
optreden omdat de etnische boter bij Rusland en China te zacht is, en binnen
de Nato weer landen waar parlement en regering verdeeld zijn over deelname
aan de acties. Kortom, een wirwar van publieke opinies, langs elkaar
werkende bureaucratieen, aangevuld met de media-oorlog, plurale
hulpverlening, e.d. Plus omringende landen en intellectuelen (zoals de
Hongaar G. Konrad) die als de dood zijn dat de Milo-gekte Milo overslaat en
daarom sussende taal spreken uit voorzorg voor 't geval Milo de grenzen
oversteekt.

Gek is dus niet het woord maar: complex, gekmakend. En hoe langer het duurt,
des te complexer wordt het - en dit zal mogelijk ten voordele strekken van
Milo, die intussen misschien wel zijn buit van de privatisering, gestald
bij Mandela/Mbeki e.a. kwijt is.

Overigens zou het me aardig lijken als D66 met het initiatief komt van een
belastingtoeslag op herstel van de Balkan na Milo, analoog aan de Duitse
belastingtoeslag om de Duitse hereniging te bekostigen. Er is veel kapot in
Bosnie, Servie en Kosovo.

Henk Vreekamp, Utrecht