referendum

Jan Assink assink at EURONET.NL
Sat May 29 06:19:38 CEST 1999

Laurentijn de Leur wrote:
> Dank voor uw reactie inzake het correctief wetgevingsreferendum dat woensdag
> 19 mei 1999 in tweede lezing door de Eerste Kamer is verworpen. De
> consequentie die D66 daaraan heeft verbonden roept instemmende en kritische
> reacties op.
>
> Al meer dan dertig j.............................

Geachte voorlichter(s) de Leur en Dingemans,
Dank voor uw woorden, ik probeer duidelijker te zijn:

1) In politiek Nederland is het referendum er niet waarschijnlijker op
geworden, echter, D66 heeft recht op 1 (correctief) referendum
(vervroegde verkiezingen);

2) Zij moet daar goed gebruik van maken, alleen indien echt nodig dus,
want dit referendum is minder specifiek, en de uitkomst mogelijk voor
meerdere uitleg vatbaar;

3) De mening van de kiezer over het huidige kabinet zal ongetwijfeld
meespelen, en daarmee ook de Bijlmer-afwikkeling; hierbij staat de
competentie van de overheid en parlement/kabinet ter discussie;

4) Tot nu toe hebben d66 en het kabinet (bij monde van oa Kok en Borst)
een verdedigende en commissiekritische positie ingenomen; als dat is om
eea duidelijk te krijgen, prima! (Het betoog van van Walsum is hier wat
moeilijk te duiden);

5) ECHTER als stemmer twijfel ik niet aan de KRITIEK van de commissie en
ook niet aan de COMPETENTIE van overheid/kabinet. Dat verandert, als het
kabinet gaat melden niets met die KRITIEK te kunnen DOEN.

Zou deze terugkoppeling ook tot kamerlid van Walsum kunnen doordringen?

Met vriendelijke groet
Jan Assink - Hilversum
<assink at euronet.nl>

PS als stemmer zie ik dus niets in aftreden van Borst en/of Kok, dan
verandert er niets in Nederland.