Lijmen ? ? ?

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Thu May 27 09:20:37 CEST 1999

Unclassified

Jens vd Heide schreef
> En wij, D66, wilden vorig jaar ondanks de verkiezingsnederlaag en de
> daarmee samenhangende zwakke positie graag verder met PvdA en VVD. Deze
> partijen hebben ook het vertrouwen van de Tweede Kamer, dus er kan gewoon
> doorregeregeerd worden.
>
> Voor mij is de afweging:
> . het binnenlandse conflict tussen D66 en VVD over het niet nakomen door de
> VVD vanwege een tegenstem van een senator, van een voor D66 zeer belangrijk
> punt uit het regeeraccoord wat aanleiding kan zijn om niet met de VVD door
> te regeren en
> [...]

Voor mij zou de Kosovo oorlog eerder een argument zijn om het kabinet zo
lang mogelijk demissionair te houden.
Het is mij tot nu toe niet opgevallen dat de Nederlandse regering enige
inbreng in deze zaak heeft. Van Aartsen praat altijd trouw na wat de Navo-
woordvoerder een dag eerder bekend gemaakt heeft. En ook van Frank de Grave
heb ik nog niet gehoord hoe het nu kan dat een leger met een meer dan
100-voudige overmacht na 65 dagen oorlog nog niets van haar doelstellingen
heeft bereikt. Nederland heeft geen invloed en wil het ook niet omdat men de
verantwoordelijkheid niet wil dragen.

Een demissionaire regering geeft ons een goed argument om aan verdere rampen,
zoals b.v. een niet voorbereidde grondoorlog of bombardementen op de burger-
bevolking, niet mee te doen.

Overigens, gisteren was de VVD defensie woordvoerder Blauw op de radio met
de uitspraak: " de Navo voert geen oorlog tegen Joegoslavie want we bombarderen
de bevolkingscentra niet " .
De VVD vindt aanvallen op de burgerbevolking blijkbaar de normale manier
van oorlogvoeren. Met zo een partij wil je toch niet eens in een regering
zitten.

Emiel Stolp