Consultatief referendum: niet doen

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Wed May 26 17:06:55 CEST 1999

Marc-Jan Ahne:

>Ik kan het mailtje waarin het genoemd werd niet vinden, het ging
volgens mij
>in ieder geval om Zweden en Engeland. Ook politicoloog Andeweg noemde
deze
>landen als voorbeeld toen hij de mogelijkheid van een consultatief
>referendum noemde.

Dat vermoedde ik wel. Mijn punt is (zie een vorig meeltje) dat die
referenda altijd ofwel formeel bindend zijn (evt. grondwetsreferendum
in Zweden), ofwel alleen gehouden worden als de regering zeker al weet
dat er "ja" gestemd wordt (EU-referenda in VK en Zweden). In ieder
geval over de afgelopen decennia zijn mij geen gevallen bekend waarin
de bevolking in een raadgevend referendum "nee" zei tegen een
regeringsbesluit. Nogal logisch dus dat tot nu toe de uitslag van het
referendum altijd gevolgd is!

Herman