AW: Consultatief referendum: niet doen

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Wed May 26 14:27:02 CEST 1999

> ----------

Dat kun je zo vinden, er zijn echter eerder al voorbeelden uit het
buitenland aangehaald waar aangetoont wordt dat die morele dwang er bij
politici wel is. Daarnaast ben je bij het ongedaan maken van een
wetsvoorstel wat door een conlsultief referendum is afgewezen niet altijd
afhankelijk van een of twee politici. De belangen die bij Wiegel speelden
zullen zich waarschijnlijk niet bij alle kamerleden spelen. Waarmee ik het
overigens met je eens blijf dat een correctief referendum noodzakelijk is.

        <knip>

> Je aannames zijn te rooskleurig, spijt me. Na een volgende
> statenverzkeizing zijn we misschien wel teruggebracht tot een
> veldmuisje. Nu moeten we laten horen hoe belangrijk het is een wet te
> kunnen corrigeren, als die wet tegen een aantoonbare volkswil wordt
> aangenomen. Daarvoor moeten we knokken, fel, compromisloos. Dan zal
> men respect voor D66 terugkrijgen. Nu toegeven maakt ons tot de risee
> van de (voormalige) coalitie, ik kan het niet anders zien.

Je mag mijn aannames te rooskleurig vinden, ik vind dat niet. Ik probeer
toch naar de inhoud te blijven kijken hoewel de wijze van opereren op dit
moment ook erg belangrijk is. Natuurlijk moeten we knokken, fel zijn maar
trekken aan een dood paard daar is nog nooit iemand beter van geworden.
Hein, hoe hard we ook trekken het referendum komt er de eerste vijf jaar
niet! Het enige wat ik probeer is een mogelijkheid vinden om toch in die
jaren de bevolking meer invloed te geven op de besluiten die in ons land
genomen worden. Dat deze oplossing geen ideale situatie schept ben ik meteen
met je eens,  het zou niet meer dan wisselgeld kunnen zijn voor een
eventuele lijmpoging maar brengt in de overbrugging naar een echt referendum
wel een verbetering teweeg. De politici die in een (hoofdelijke) stemming
een dergelijk referendum niet overnemen zullen hun beloning ongetwijfeld bij
de eerstvolgende verkiezingen krijgen.

Marc-Jan