Consultatief referendum: niet doen

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Wed May 26 00:18:51 CEST 1999

At 09:39 25-5-99 +0000, Roelof van Netten wrote:
>De ervaringen met de gemeentelijke consultatieve referenda stemmen mij niet
>hoopvol.
>Het niet opvolgen van de uitspraak van een consultatief referendum zal het
>probleem waarvoor correctief referendum geacht wordt een oplossing te zijn
>eerder vergroten dan verkleinen.
>Wat mij betreft moet het invoeren van het consultatief referendum als
>pleister op de wonde dan ook van de hand worden gewezen.
>
>Om te voorkomen dat een dergelijk standpunt door velen wordt uitgelegd als
>juridische haarkloverij moeten we nu niet in de valkuil stappen dat het
> [...]
In principe mee eens; ik zie geen fundamenteel verschil tussen een
consultatief referendum en een breed opgezette meningspeiling. Natuurlijk
kunnen we afspreken dat we bijvoorbeeld Schiphol niet of juist helemaal
naar zee verplaatsen als Maurice de Hond op een door de ISO goedgekeurde
wijze tot de conclusie komt dat 60% van de mensen daar voor of juist tegen
is. Maar dat is iets heel anders dan het referendum waar het ons altijd om
ging.

Het wordt iets anders als we met een consultatief referendum het recht van
volksinitiatief (op nationale en gemeentelijke schaal) kunnen regelen. Dan
wordt het wel de moeite waard.
1 van de eerste voorstellen die we dan als D66 niet via de Kamer maar via
de stembus indienen is het voorstel tot invoering van het correctief
referendum.

Robert Jan Jonker
Utrecht