Interne democratie/kieswet

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Tue May 25 20:27:20 CEST 1999

Louwrens,

Zoals ook al door Paul aangegeven is de enige weg de interne. Als uit het
procesverbaal blijkt dat er fouten zijn gemaakt met de lijstvolgorde dan
lijkt het me vreemd dat men daar pas na de verkiezingen achterkomt. Een
dergelijk procesverbaal wordt naar de verschillende kandidaten verstuurd op
de dag van de interne uitslag, van deze kandidaten mag verwacht worden dat
ze met meer dan gemiddelde belangstelling een dergelijk document bestuderen.
Nummer vier had dit natuurlijk op dat moment reeds kunnen signaleren, maar
dat brengt een oplossing niet dichterbij.

De mooiste weg zou natuurlijk zijn wanneer nummer drie zijn/haar plaats
afstaat aan nummer vier, ik zou echter ook kijken naar het aantal behaalde
stemmen van beide kandidaten. Mocht het zo zijn dat blijkt dat nummer drie
beduidend meer stemmen heeft als nummer vier dan vind ik dat er een basis is
om nummer drie te laten zitten. Uiteindelijk bepaald niet de partij maar de
kiezer wie er in de raad komt, wanneer de kiezer een duidelijke voorkeur had
voor nummer vier dan zou dit in het aantal stemmen moeten blijken. (deze
stelling gaat niet altijd op, daar ben ik me van bewust) Uiteindelijk is
nummer drie gekozen en nummer vier niet, het lijkt me niet dat er D66'ers
zijn die de keus van de kiezers ongedaan willen maken ook al hadden ze
liever een andere keuze gezien.

Royeren vind ik een stap die veel te ver gaat, ik vind dat je van onze
partij mag verwachten dat ze goede kandidaten op haar lijst zet, nummer drie
mocht er vanuit gaan dat hij/zij steun genoot vanuit de partij. Het dreigen
met royement vind ik niet juist omdat het niet nummer drie is die hier in de
fout is gegaan maar de verkiezingscommissie (dus als er toch over royement
gesproken moet worden dan denk ik dat er anderen zijn die eerder in
aanmerking komen). Bij een weigering de plaats op te geven zou je een
compromis voor kunnen stellen, nummer drie verlaat na twee jaar de raad (of
misschien is er een ander raadslid waarvoor dit de laatste periode is en
nummer drie een nieuw talent, dan zou dit raadslid kunnen terugtreden om zo
een volgende periode met nieuw bloed, wat enige ervaring heeft, in te kunnen
gaan).

Werkt dit alles niet dan rest niets anders dan dat de voorzitter een
bemiddelende rol gaat spelen, nummer drie in de raad blijft en mocht de
afdeling het daar niet mee eens zijn dan zien we dat vanzelf bij de volgende
interne verkiezingen.

Marc-Jan Ahne
Deventer