Interne democratie/kieswet

Roelof van Netten roelof.van.netten at TIP.NL
Tue May 25 15:29:10 CEST 1999

Louwrens,

Wellicht dat je contact kan zoeken met de landelijke Kiesraad.
Ik meen me te herinneren dat je hen kan benaderen via 't ministerie van
BZK. Zelf heb ik redelijk goede ervaring met advisering door dit college.
Uiteraard is het wel een juridisch formele advisering.

Zonder de Kieswet er op na te hebben geslagen is volgens mij van belang de
lijstvolgorde zoals vastgesteld door het Hoofdstembureau van de betreffende
gemeente.
Hiervoor is een uitgebreide procedure beschreven.
De kiesvereniging (bij D66 vertegenwoordigd door de verkiezingscommissie)
dient een lijst in.
Vervolgens stelt het Hoofdstembureau een concept kandidatenlijst op met
daarop alle kandidaten van alle gemeenten.

Belanghebbenden (voor D66 wederom de verkiezingscommissie) wordt geacht
deze concept-lijst te toetsen.
Eventuele fouten kunnen er dan nog uitgehaald worden.
Vervolgens wordt de lijst definitief vastgesteld.

Op grond van deze formeel vastgestelde lijst worden de gekozenen opgeroepen.
Als achteraf blijkt dat de lijstvolgorde van een kiesvereniging niet goed
op het vastgestelde kandidatenoverzicht terecht is gekomen, is dat een
typisch geval van jammer.

De aldus (ten onrechte) gekozenen hebben formeel het recht te blijven zitten.
Of dat netjes is, is een ander ding.

Voor zover ik weet voorzien de D66-partij-reglementen hier niet in.
Kapstokbepaling? Je kan je afvragen of het blijven zitten door betrokkene
niet zodanig in strijd is met het D66-denken dat dat aanleiding zou moeten
geven tot het royeren van betrokkene? Ik zou hier niet voor kiezen.
Als druk op betrokkene uitoefenen niet helpt, de situatie al
tandenknarsende accepteren.
De benadering van Paul in zijn punt 4 lijkt mij de meest juiste.
Maar of je over moet gaan tot het uit de fractie zetten??

Sterkte,

Roelof van Netten