Consultatief referendum: niet doen

Roelof van Netten roelof.van.netten at TIP.NL
Tue May 25 11:39:07 CEST 1999

De ervaringen met de gemeentelijke consultatieve referenda stemmen mij niet
hoopvol.
Het niet opvolgen van de uitspraak van een consultatief referendum zal het
probleem waarvoor correctief referendum geacht wordt een oplossing te zijn
eerder vergroten dan verkleinen.
Wat mij betreft moet het invoeren van het consultatief referendum als
pleister op de wonde dan ook van de hand worden gewezen.

Om te voorkomen dat een dergelijk standpunt door velen wordt uitgelegd als
juridische haarkloverij moeten we nu niet in de valkuil stappen dat het
onderhandelbaar zou zijn.
Een referendum-uitspraak die de dames en heren politici niet hoeven op te
volgen is niet waar de Nederlandse bevolking op zit te wachten!

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het invoeren van een correctief
referendum, 1 van die punten die voor D66 aanleiding was om in Kok2 te
stappen. Het wegvallen van dit eminente punt veroorzaakt dat 1 van de
meeste wezenlijke punten om in Kok2 te blijven zitten is weggevallen.

Roelof van Netten