de rillingen

Bas van Gils B.vanGils at KUB.NL
Tue May 25 09:27:45 CEST 1999

Beste lijst-lezers,

na een spannende afgelopen week is er weer een nieuwe aangebroken. Bij het
openen van mijn mailbox, na dit (lange) weekeinde viel het me op hoeveel
mailtjes er binnen waren gekomen m.b.t. deze lijst. De gemoederen lijken nog
steeds behoordlijk verhit.... In de posting van dhr. van den Berg vielden
de volgende 2 paragrafen me op:

* D66 dient zich op Socratische wijze te richten op het blootleggen van
* concepten, op grond waarvan beslissingen worden genomen en beleid
* geformuleerd. Pas dan kan duidelijk worden welke concepten te verkiezen
* zijn boven andere.

* Nu is een herbezinning nodig op 'een andere politiek', die de kiezer
* duidelijk maakt op welke wijze D66 onvoorspelbare problemen wil
* aanpakken en geconstateerde problemen wil oplossen. Doel daarbij is een
* Leefbaar Nederland, waarin de burger zich thuis en waarbij hij zich
* betrokken voelt.

Van uit mijn studie (Bestuurlijke Informatie Kunde, een IT-richting) zijn dit
twee onderwerpen die mij zeer intrigeren. Het hele idee achter mijn studie
bestaat uit een z.g. helicopterview waardoor het mogelijk is zowel op
conceptueel, als op detail-niveau naar een probleem(situatie) te kijken. De
term 'helicopterview' is afkomstig van professor Takkenberg. Hij doelde hiermee
op een Amstel-reclame van een poos terug. In die reclame zag je eerst vanuit de
ruimte gezien de aarde te liggen. Door steeds verder uitvergroten werden
achtereenvolgens Europa, Nederlands, Scheveningen, het strand en tot slot een
dopje van een Amstel-flesje zichtbaar.

Mijns inziens is D66 op het moment te vaak gefocussed op een laag zoom-niveau.
Het is tijd om uit te zoomen en naar het totaalbeeld te kijken:
     - welke problemen spelen er ?
     - welke kansen liggen er voor D66 ?
     - wat kunnen we bereiken met de middelen die ons ter beschikking staan ?
     - uit welke bronnen kunnen we putten om extra/nieuwe creativiteit te
       genereren ?

Over het onvoorspelbaar zijn van problemen valt ook e.e.a. te zeggen. Vaak lees
je in allerlei bladen dat we leven in een dynamische tijd. De ontwikkelingen op
allerlei gebieden, gaan steeds sneller. Het wordt steeds moeilijker om uit het
totale informatie-aanbod de juiste informatie te filteren. Problemen /
probleemgebieden duiken mede daardoor vaak uit het niets op. Het opzetten /
onderhouden van een goed informatie-systeem zijn onontbeerlijk om met deze
problemen goed om te gaan. Mijns inziens kan de website van D66, alsmede deze
lijst hierbij een grote(re) rol spelen.

Met vriendelijke groet,

Bas van Gils

--
Bas van Gils, student of Information Management and   ||    LINUX
Technology at Tilburg University, The Netherlands.    ||    the dawn of