Sijsjeslijmers: patstelling

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Mon May 24 23:17:08 CEST 1999

Ik vind het grappig dat de meeste lijsters het debat over wel of niet lijmen
voeren vanuit de gedachte dat D66 nog wat in de melk heeft te brokkelen.
Nee, dus, zowel bij lijmen als verkiezingen zal de club zwaar aan aanhang
verliezen. Dat schijnt maar niet door te dringen - kennelijk schuwt men de
gedachte aan weggegooid contributiegeld...

Veel interessanter is het om te kijken wie belang heeft bij lijmen, nu en in
de toekomst. De enige die zwaar nadeel zal ondervinden van lijmen is D66.
Maar ja, dat nadeel heeft ze op dit moment als ge-incasseerd. Wel of niet in
de regering, D66 staat in het krachtenveld buiten spel.

Voor de PvdA is lijmen op korte termijn onvoordelig - ze moet een paar items
aan D66 weggeven zodat D66 kan proberen om haar geloofwaardigheid te
handhaven of op termijn te herstellen. Op lange termijn is lijmen voor de
PvdA zeer voordelig omdat de PvdA weinig verliest aan GL - de PvdA zit niet
alleen met de VVD opgesloten in een kabinet. Intussen verliest D66 wel aan
de VVD en GL.

In het (verschuivend) politiek krachtenveld zullen er voor de VVD weinig
risico's opdoemen. Deze club is verdeeld tussen de 'Verligtes' (Dijkstal?)
en de arrogante conservatieven, aldus de NRC. Omdat er geen baantjes zijn te
verliezen wegens stabiele kiezersaanhang, kan de VVD gaan klieren richting
PvdA - op het punt van toegeeflijkheid aan D66, de angst voor GL na afloop
van een tussentijdse tweepartijenregering. Aldus sluiten daar de rijen.

Conclusie: D66 is slechts lijdend voorwerp bij zowel de lijmpogingen als
verkiezingen. Het hele debat over lijmen is voor D66 zinvol: wel of niet, ze
krijgt immer dezelfde kiezersdreun. PvdA en de VVD zijn de lijmers, D66-ers
de sijsjes.

Kortom, voor D66 is sprake van een patstelling.

Hoe omzeil je dit enorme gevaar? Door botweg de thema's 'lijmen' en 'nieuwe
verkiezingen' van de ene dag op de andere te mijden, discussies en vragen
hieromtrent niet meer te beantwoorden.

En wat doe je dan?

1. Een petit comite uit TK-fractie, HB en PC formuleert een bondig program
met slechts een paar inhoudelijke punten in de rubrieken
     staatshervorming
     sociale rechtvaardigheid
     milieu

2. Minstens de helft van dit program bevat niet concrete, met andere
partijen onderhandelbare punten, maar een formulering van houdingen ten
opzichte van sociale veranderingen in
     onderwijs
     technologie
     primaire leefvormen
     veiligheid (op straat en in Europa).

3. Er moet een nieuwe lijsttrekker komen. In een eerder bericht heb ik het
totale gebrek aan uitstraling van Thomas de Graaf geduid. Inhoudelijk kwamen
daartegen geen protesten. Dus ik ga er vanuit dat velen het met me eens
zijn, ook al zouden ze 'het anders geformuleerd willen zien' etc. Van der
Laan vind ik een nitwit, Borst zal dit keer absoluut weigeren, andere
prominente vrouwen zie ik niet zo gauw, dus dan gaan we eerst kijken of er
iemand beter is dan Van Boxtel, zo nee, dan wordt hij het.

Beste sijsjes, er zijn weinig andere alternatieven voor de patstelling!

Henk Vreekamp, Utrecht