de crisis

Kees Bezemer keesctb at XS4ALL.NL
Sun May 23 16:53:04 CEST 1999

>Ook gezien de ernstige vertraging die een mislukte lijmpoging voor veel op
>stapel staand beleid met zich meebrengt mag men van D66 een serieuze poging
>verwachten om bij te dragen aan de oplossing van het ontstane probleem.
>Juist dat zou van karakter getuigen. De kop schudden en onder het motto "dit
>nooit meer" doorgaan.

De vraag hierbij is wat mij betreft hoe je het "dat nooit meer" kan
waarmaken als je nu het afschieten van een belangrijk sociaal liberaal punt
in het bestaande (voorbije) regeeraccoord zou accepteren zonder daarvoor
compensatie te krijgen op andere voor D66 belangrijke punten, het liefts
compensatie in de sfeer van de bestuurlijke vernieuwing.

Als we die compensatie wel zouden krijgen (maar het lijkt erop dat de VVD
daar niet van wil weten) kun je nog meewerken aan de vorming van een nieuwe
regering, paars III, maar lijmen in de zin van ongewijzigd voortzetten van
het accoord van paars II kan echt niet.
Misschien red je dan het kabinet, maar elke keer als je wensen inbrengt
hoeft daar door de anderen geen rekening mee gehouden te worden want D66
accepteert het toch wel...
In feite ontstaat er dan een kabinet dat een PvdA/VVD beleid voert in
plaats een paars beleid en moet D66 zonder eigen inbreng wel
mede-verantwoordelijkheid dragen. Dat zal noch voor de korte termijn, noch
voor de lange termijn goed zijn voor het realiseren van de sociaal liberale
idealen.

Als het kabinet een PvdA/VVD beleid gaat voeren in plaats van paars, laat
die partijen dan ook maar de regering vormen. Dan kan D66 -net als in de
periode 90-94- oppositie gaan voeren niet tegen het kabinet maar voor een
echt sociaal liberaal beleid.
Als de partijen echt willen dat D66 mee blijft doen kunnen ze dat laten
zien door de inhoudelijke D66 inbreng serieus te nemen en bijvoorbeeld de
door Andor genoemde punten in een nieuw regeeraccoord op te nemen.

En is de VVD als geheel verantwoordelijk voor het gebeurde?
Wel zolang de VVD-top net blijft doen alsof er eigenlijk niets gebeurd is
en het door een VVDer kapotgeschoten regeeraccoord van paars II ongewijzigd
zou kunnen worden voortgezet.

Met vriendelijke groet,

Kees

Kees Bezemer