Lijmen ... het been

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Sat May 22 01:11:08 CEST 1999

Michiel Scheffer schreef:

> Sterker nog als we staan op een been van
> radicale democratisering (of hoe we het ook noemen) en op een been van
> sociaal-liberalisme dan kunnen toezeggingen in die tweede pijler nooit
> voldoende zijn om een gemis aan perspectief in de eerste pijler te
> compenseren.

Als je, behalve uit nostalgische overwegingen, een pijler wilt hebben, dan
moet het wel enig nut hebben. Dan moet het bijvoorbeeld probleemoplossend
zijn. Is de Nederlandse democratie een probleem? Mijns inziens niet. Tegen
de lat van de definitie van democratie zijn we in Nederland behoorlijk
democratisch bezig. Met name de hoge mate van rekening houden met
minderheidsstandpunten vind ik een sterk punt van de Nederlandse democratie.
Zit er iemand te wachten op:

1. Een referendum, om te pas en te onpas te moeten opdraven om het werk van
de kamer uit te voeren. En daarbij het risico te lopen dat
minderheidsstandpunten botweg onder de voet worden gelopen.

2. Een gekozen premier/burgemeester, om je tijdens verkiezingen inplaats van
met politieke onderwerpen, met het geslachtsleven van de te kiezen personen
bezig te moeten houden. Ga nog maar eens een kijkje in de Verenigde Staten
nemen.

3. Een districtenstelsel, om in absolute aantallen 49% van de stemmen te
hebben, maar niet in de kamer vertegenwoordigd te zijn. (Stel je hebt 3
partijen. Twee winnen in alle districten met 51% en de derde heeft overal
49%. Dan zitten er twee partijen in de kamer met ieder amper 25% van de
stemmen. De partij met 49% van de stemmen komt niet in de kamer voor.)

Nee, dit soort punten zijn geen positieve bijdragen aan de Nederlandse
democratie en lossen ook geen enkel probleem op. Laten we eerst eens
problemen definieren, voordat we beginnen met oplossingen te roepen.
Misschien dat democratie in 1966 een probleem was, maar nu in ieder geval
niet. Hardnekkig willen vasthouden aan aan oude oplossingen voor oude
problemen leidt tot verlies in velerlei opzichten. Niet in de laatste plaats
voor de democratie. Doe de verlieslijdende divisie gewoon van de hand en
richt je op je kernactiviteiten. Sociaal Liberaal.

Overigens weet ik nog wel een echt probleem op het gebied van de Nederlandse
democratie. Dat fossiele en ondemocratische vorstenhuis van ons. We lijken
wel een stel halve wilden met zo een instituut. Laten we dat eindelijk eens
vervangen door een volwaardige democratie. Een republiek naar Duits model.
Voor het parlement verandert er dan weinig. Maar de vorst, die in Nederland
echte politieke invloed heeft, is dan in ieder geval op democratische wijze
aan zijn legitimatie gekomen.

We kunnen momenteel weer volop genieten van ondemocratisch verkregen
machtsuitoefening. Het maakt een partij die zo hoog van de toren blaast over
democratie absoluut ongeloofwaardig als ze hier over zwijgt.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof