wiegel

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Fri May 21 00:48:33 CEST 1999

GWC van den Berg wrote:

> [...]

 Reactie:
 Het afgeven op politici uit andere partijen heeft D66 klein gemaakt.
 Eerst moest Bolkenstein het ontgelden, nu Wiegel. Het feit dat Wiegel
de regels van zijn eigen partij heeft gebroken maakt hem juist nog meer
tot held. Op het juiste moment heeft hij prudentie getoont, waar
voorgangers zoals Kalland het niet hebben aangedurfd.

 Ook D66 heeft prudentie getoont, door geschiedenis te schrijven en een
 kabinet door een kwestie die speelde in de Eerste Kamer te laten
vallen, terwijl ditzelfde kabinet de steun en het vertrouwen heeft van
de Tweede Kamer.
 D66 maakte paars tot inzet van de verkiezingen. De kiezer strafte D66
 daar genadeloos voor af. Nu maakt D66 een einde aan paars. Paars is dus
 niet langer de inzet van de verkiezingen. Dit rechtvaardigt de gang
naar de kiezer, die vorig jaar tegen D66 zei: Als hoedster van Paars
zijn  jullie niet nodig.

 Als mijn analyse klopt, dan zullen de VVD en D66 als overwinnaars uit
de verkiezingen komen, omdat beide partijen laten zien dat ze ergens
voor staan. Voor iets dat in het huidige tijdsgewricht zeldzaam
geworden is en als basis moet dienen voor de volgende eeuw.

 Wat dat "ergens voor staan" is moet uitgewerkt worden en ik hoop dat
D66 daar klaar voor is.

 Met vriendelijke groeten,

 Gerard van den Berg