Referendum zonder 2/3 meerderheid

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Thu May 20 23:35:08 CEST 1999

Vanavond gaf politicoloog Andeweg een mogelijkheid om toch het referendum te realiseren, namelijk door het als gewoon wetsvoorstel in te dienen. De beperking die dit zou hebben is wel dat dit slechts een consulterend referendum zou kunnen zijn. Een kabinet of de Tweede Kamer kan de uitslag naast zich neerleggen. Op zich vind ik het een slap aftreksel omdat echte democratisering in de grondwet zou moeten worden verankerd, niet om het daarmee zo star te maken dat veranderingen niet meer mogelijk zijn maar wel omdat daarmee de mogelijkheid om een en ander gemakkelijk te veranderen wordt voorkomen.

Toch moet je een dergelijke optie serieus overwegen, de voorbeelde die Andeweg noemde van andere landen met een consulterend referendum geven aan dat de regering die uitslag eigenlijk altijd volgt. Tuurlijk, de mogelijkheid om de uitslag van een referendum naast zich neer te leggen bestaat, maar ook nu worden regelmatig moties van de Tweede Kamer door de regering naast zich neergelegd en ook daar moet je er toch vanuit gaan dat het dan gaat om de wens van het volk.

Een dergelijk referendum zal natuurlijk in veel minder uitgekleede vorm ingediend moeten worden, dus lagere drempels en een bredere toepasbaarheid. Dit kan misschien een mogelijkheid zijn om wel serieus te praten over een lijmpoging, dan kunnen meteen een aantal andere afspraken wat verder richting D66 worden bijgesteld. Hoewel Thom de Graaf vanavond aangaf dat als hij nog belangrijke punten had gehad dat hij deze een jaar geleden wel had ingebracht bij de onderhandelingen kan ik me toch niet voorstellen dat er door D66 geen compromissen zijn gesloten die enige bijstelling in positieve zin kunnen gebruiken.

Overigens ben ik wel van mening dat verkiezingen het meest logische gevolg zijn van hetgeen de afgelopen dagen gebeurd is. Verkiezingen die ik op basis van de boodschap waarmee we naar de kiezer kunnen gaan met vertrouwen tegemoet zie, minder positief zie ik echter het idee om met een lege campagnekas een campagne in te moeten gaan. Niet dat dit laatste een overweging zou moeten zijn in het al dan niet lijmen van de coalitie maar het is wel goed om nu reeds met ideeën te komen hoe we in enkele maanden een kas kunnen vullen met toch zeker 1,5 miljoen gulden.

Marc-Jan Ahne
Deventer