Wiegel handelde in strijd met VVD-reglement

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu May 20 15:45:36 CEST 1999

Herman schreef:

: het
>referendum stond in 1995, bij het aantreden van de huidige senaat, wel
>in het regeerakkoord maar nog niet (bij mijn weten) in het
>verkiezingsprogramma 1994 van de VVD. Een interessante vraag is nu of
>Wiegel en zijn collega's van de Volkspartij tegen Vrijheid en
>Democratie dat voorbehoud voor de komende periode wel gemaakt hebben.
>Zo niet, dan wordt het wellicht toch nog interessant om te proberen
>het voorstel door de nieuwe EK te loodsen.

Maar bij de eerste lezing van het voorstel is het wel door de 1e kamer
gekomen. Die eerste lezing heeft staatsrechterlijk in de vorige 1e kamer
plaatsgevonden, en zal, naar ik aanneem, ook een 2/3 meerderheid gehaald
hebben -anders was het niet voor een tweede lezing in aanmerking gekomen.
Dus hebben daar toen VVDérs voor gestemd, ook al stond nog niet in hun
verkiezingsprogramma dat ze dat zouden (moeten ?) doen.
Valt te achterhalen of de VVD fractie toen toevallig unaniem voor heeft
gestemd ?
Zat Wiegel toen al in die fractie ?
Zaten de andere 5 bendeleden toen al in de fractie ?

Met vriendelijke groet,

Max Kok