JDB: Wiegel

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.DEMON.NL
Wed May 19 11:31:58 CEST 1999

Bas Vermeulen uitte (op de JD lijst)de woorden:

> De reden dat ik het optreden van Wiegel zo goed vind, is niet eens zozeer het
> feit dat hij tegen het referendum is, maar het feit dat hij zich principieel
> opsteld. De eerste kamer moet wetgeving goedkeuren en is daarbij geenszins
> afhankelijk van regeerakkoorden. De eerste kamer moet naar eer en geweten
> stemmen. Dat is wat Wiegel heeft gedaan en dat waardeer ik in hem.

Precies. De eerste kamer moet wetgeving goedkeuren. Dat is echter heel
iets anders dan wat er nu is gebeurd. Wiegel heeft tegengestemd omdat
hij principiele, inhoudelijke problemen heeft met het referendum, hij
heeft zo zijn positie misbruikt om de democratische loop der dingen
te blokkeren. Er is in Nederland immers een meerderheid voor het referendum,
in het volk, in de Tweede Kamer en in het Kabinet. Waar haalt hij dan
de legitimatie vandaan zelf de politieke koers te verleggen? En dan ook
nog eens met verwijzingen naar 'representatieve democratie'.
De slechts indirect gekozen Eerste Kamer representeert met het nu
verworpen wetsvoorstel alles behalve de ideeen die leven in de samenleving.

Weg met deze constructie! Laten we maar een orgaan instellen dat wetten
toetst en de Eerste Kamer opdoeken.

Ik wens de VVD veel sterkte in de lonkende oppositiebankjes. Ze zullen
regent Wiegel nu wel voor eeuwig naar de zijlijn dirigeren...

Met verbijsterde groet,
--
| Henk van Lingen                                                      |