Hoogte basisinkomen en financiering daarvan.

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Tue May 18 19:33:16 CEST 1999

Als bijdrage aan de discussie op de PNYX (zie http://www.db.nl/pnyx voor
informatie en om je te subscriben) het volgende:
At 14:49 18-5-99 +0200, you wrote:
> [...]

Voor Nederland '97 kwam dat neer op Fl. 3.840.83 per maand, Vergelijk dat met:
Gemiddelde WW-uitkering:            Fl. 1.505,12 per maand, en met:
Gemiddelde Bijstandsuitkering     Fl.   177.77 per maand, en met:
Gemiddelde WAO-uitkering            Fl. 1.670,22 per maand, en met:
Gemiddelde AOW                      Fl. 1.462,83 per maand, en met:
Maximale studiefinanciering         Fl. 1.268.28 per maand, en met:
Minimum loon                        Fl. 2.194,00 per maand, en met:
Gemiddeld primair inkomen           Fl. 2.841.67 per maand.

        Een basisinkomen van Fl.1.500,= per maand voor iedereen boven de 15 jaar
lijkt me, gegeven deze cijfers, redelijk. Er waren in '97 12.706.000
personen van 15 jaar of ouder, nodig is dus een totaalbedrag van
Fl.228.708.000.000,= of 32% van het Bruto Nationaal Inkomen (BNP). Aan
uitkeringen werd in '97 in het totaal Fl.59.061.900.000 uitgegeven
(afgezien van de daarbij nodige overhead), dit kan bij invoering van een
basisinkomen vervallen. Nemen we aan dat er 7.000.000 personen "werknemer"
zijn met een inkomen gelijk aan of hoger dan het minimumloon en schaffen we
het minimumloon af (d.w.z. we heffen het als belasting per werknemer van de
werkgevers) dan levert dat Fl.184.296.000.000 op. Bij elkaar komt dan dus
voor het basisinkomen beschikbaar een bedrag van Fl. 243.357.500.000
waarmee zelfs een basisinkomen van Fl.1.596,= per maand bekostigd zou
kunnen worden. Daarmee zouden we ons tevens alle bureaucratische rompslomp
en overhead besparen.
        Wat denkt men hiervan?
Arie

PS. Voor de cijfers zie http://www.cbs.nl

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
FAX: x31-35-6930762
E-mail: aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).