2894,Re: 8 dagen, de negende dag

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Fri May 14 22:28:13 CEST 1999

Beste Michel, Andor, Michiel en anderen,

Medewerkers van van sommige fractieleden sturen soms een mailtje. Meestal om
mede te delen dat de Fractie heel goed haar best doet en dat het allemaal na
te lezen is op de D66-site. Er is dan ook wel enige uitleg bij, maar
nagenoeg niet meer dan op de D66-website staat. Een fractielid deelt mijn
opvatting niet dat kabinetsleden in sommige gevallen hebben gelogen. Dat
hoeft ook niet, maar van enige belangstelling om dit, gezien de door mij
meegeven gevens, nader uit te zoeken blijkt helemaal niets. Een ander
fractielid komt overigens wel heel betrokken over.

Verder wil ik hier niet gaan, omdat ik vind dat het niet aan mij is
persoonlijk geadresseerde mail openbaar te maken. Als mensen het openbaar
hadden willen hebben, dan hadden ze het zelf wel in de groep gegooid. (Geen
krietiek hoor, Michiel, ieder heeft z'n eigen opvattingen hierover.)

De afgelopen weken kon de fractie even niet reageren, want de kamer is op
vakantie.
Van het HB heb ik overigens nooit iets gehoord.

Maar goed, even ter zake. De fractie doet vast en zeker haar best. Voor
normale omstandigheden dan. Maar dit zijn geen normale omstandigheden. Dit
is een situatie waar snel resultaat absoluut nodig is, anders hoeft het niet
meer. Dan verwacht ik niet van mijn fractie dat ze normale procedures volgt:
grote bek opzetten in de kamer, moties indienen en vervolgens een maandje
wachten of het kabinet reageert. Dat is meer iets voor een Betuwelijn.

Wat ik wel verwacht is resultaatgericht handelen. Dat betekent risico's
nemen. Het kan betekenen dat je uit het kabinet wordt geknikkerd. Maar dat
risico is het mij in de gegeven omstandigheden absoluut vele malen waard.
Zoals het nu gaat gebeurt er niets.

De tekst die je citeert, Andor, is van 22 april (tevens laatste
fractiebericht). Toen zijn er twee moties met grote inzet van de fractie in
de kamer aangenomen. (1: substantieel meer dan 2000 vluchtelingen opnemen,
2: familieleden in de 2e graad opnemen). Beide moties zijn niet uitgevoerd.
Onder normale omstandigheden geeft het niet dat moties niet worden
uitgevoerd. Maar de fractie mag in dit geval na drie weken wel eens op haar
achterste benen gaan staan.

Michel, de informatie is van uitstekende kwaliteit. Het komt allemaal van
(inter)nationale kranten, de UNHCR etc... Helaas niet diepgaand genoeg om
als bewijslast te dienen. Maar als bijvoorbeeld een enquetecommissie mijn
sporen zou volgen, dan heeft ze snel een zaak compleet. Puur een kwestie van
alle informatie opvragen bij de nieuwsdiensten (interviews met bewindslieden
enzo) en bij officiele instanties. Vergelijken langs de tijdslijn, en klaar
is kees. Als ik niet meer dan 40 uur per week zou werken, dan zou ik het
zelf grondiger aanpakken. Maar nu doe ik wat ik kan en hoop ik dat iemand
wiens werk het is (misschien een fractielid) zich er volledig op werpt.

Overigens ben ik wel wat gekleurd door vooral de aandacht te vestigen op
landen die wel hun best doen. Er zijn natuurlijk ook zwarte schapen, zoals
Engeland (overigens wel hard bezig de achterstand goed te maken). Maar
hierop vestigt de regering al genoeg de aandacht. Verder probeer ik mijn
informatie controleerbaar te houden door links mee geven. De laatste tijd
wat minder omdat ik het idee heb dat niemand ze volgt.

Wie ik ben? Vincent Nijhof. Maar jullie willen zeker weten wat ik doe voor
de club waar we lid van zijn. In mijn beleving beschouw ik mezelf als
eenvoudig lid. Maar soms moet ik bedenken wat ik zoal voor de club doe. Dan
blijkt det ik toch wel veel tijd in de afdeling Binnenstad Amsterdam steek.
Een van de dingen die ik daar doe is bestuurslid van de afdeling zijn.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof

--
Vincent Nijhof
Nieuwe Leliestraat 152 Hs

020 6235927