studeren kun je leren, etc

Broer Benno Broer.Benno at BCG.COM
Fri May 14 11:10:56 CEST 1999

Ik ben het eens met Atilla's punt dat in principe iedereen recht zou moeten
hebben op X jaar studeren, wanneer hij die jaren neemt moet iemand zelf
bepalen, voor of na de 30. (We kunnen dan nog discussieren over hoe lang die
X jaar is en vanaf welk moment begonnen wordt met tellen, maar dat is beside
the point)

Als mensen door veranderende arbiedsmarkt omstandigheden er achter komen dat
zij aan herscholing toezijn vind ik dat prima, en dan moet er mijns inziens
gezocht worden naar een gepaste beroepsgerichte opleiding. Wat inhoud dat er
meestal niet (opnieuw) een dure wetenschappelijk/universitaire opleiding
nodig is.

Ik ben en blijf overigens tegen het instituut eeuwige student, wetenschap
wordt bij mijn ervaring (6 jaar Natuurkunde) voornamelijk verder gebracht
door zeer ambitieuze mensen, die elkaar op intellectueel gebied 'bevechten'.
Voor deze mensen is het alleen maar prettig dat het 'strijd toneel' een stuk
aan professionaliteit heeft gewonnen in de afgelopen jaren en dat ze beloond
worden voor hun belangrijkste trofee: de publicatie. Het is in mijn ogen een
mythe om te denken dat er in de huidige wetenschap nog veel bijdrage kan
komen van iemand die maar met gematigde aandacht of doelgerichtheid bezig is
met zijn werk, en ook al zou er een goede bijdrage komen van zo'n persoon
dan zou die bijdrage zo veel groter kunnen zijn met de juiste focus.

BB