AW: Rechtsgelijkheid in de auto

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Mon May 10 17:10:40 CEST 1999

Andor schreef:

<knip>

> Natuurlijk is het veel beter als rijden met alcohol op gewoon voor
> iedereen
> verboden wordt. Maar met deze in meerdere opzichte halfzachte maatregel
> zal
> dat er wel niet van komen. Waarom probeert D66 niet om via een motie in de
> kamer een niet-discriminatoire maar des te duidelijker en effectievere
> maatregel af te dwingen? Het lijkt me een goede manier voor Francien
> Giskes
> om duidelijk te maken in welke fractie de mensen met verstand en lef te
> vinden zijn.

        Ik ben het eens met Andor's kritiek op de wijze waarop het kabinet
omgaat met de combinatie alcohol en verkeer. Het probleem met de huidige
wetgeving is dat er in de wet wordt uitgegaan van een promillage terwijl
eenieder op een feestje uitgaat van een aantal consumpties. Het nuttigen van
twee consumpties betekend voor de meeste mensen dat ze binnen de wettelijke
normen blijven, echter niet voor iedereen. Wanneer het kabinet voor
duidelijkheid had willen kiezen had ze de nuloptie gehanteerd, dus voor het
feestje 0 alcoholische consumpties, wettelijk 0,1 promille (omdat een lager
promillage niet meetbaar is en bijna iedereen regelmatig een promillage
boven de 0 in zijn/haar bloed heeft zonder dat er een drankje genuttigd is).
Wanneer de Kamer streeft naar duidelijke wetgeving zou het haar sieren een
motie in te dienen waarin gestreefd wordt naar de nulgrens, dus rijden en
drinken gaat nu echt niet meer samen. Maar ja, gezien de verhalen die er
over onze partij de ronde doen zal een dergelijk voorstel waarschijnlijk
door de huidige fractie als (electoraal) onwenselijk worden beschouwd.

        Groet
        Marc-Jan Ahne