Concept-motie voor JD-Congres: Fries als tweede rijkstaal

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Mon May 10 03:06:39 CEST 1999

Beste D66'ers,

Bij deze, ter informatie, een motie zoals ik die van plan ben in te dienen
op het JD-congres van 29/30 mei aanstaande.

via de JD-maillijst ben ik bezig voldoende ondersteuning te verzamelen voor
deze motie (5 handtekeningen of toezeggingen daartoe, waar de mijne
natuurlijk meetelt).

Op de D66-discussielijst (dé lijst voor discussie) wil ik hem ook
plaatsen... om te kijken wat jullie er van vinden. Ik ben benieuwd !

                                              Datum: 29 of 30 mei 1999
                                          Agendapunt: politieke moties

MOTIE: FRIES ALS TWEEDE RIJKSTAAL

De Algemene Ledenvergadering van de Jonge Democraten,
bijeen in openbare vergadering, op 29 en 30 mei 1999 te Utrecht,

gehoord de beraadslaging,

* constaterende dat:
  - het Fries momenteel de tweede Rijkstaal is in Nederland,

* overwegende dat:
  - het Fries een levende taal is, die nog in delen van het Koninkrijk der
Nederlanden wordt gebruikt,
  - het Fries ook in andere delen van het Koninkrijk der Nederlanden
populair is,
  - het Fries onderdeel uitmaakt van de Nederlandse cultuur,

* spreekt als haar mening uit:
  - dat in het Koninkrijk der Nederlanden het Fries Rijkstaal moet blijven,

* en draagt het Landelijk Bestuur op, dit standpunt uit te dragen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Ramon Barends

===

Vriendelijke groet,