--> EP-verkiezingen 10 en 13 juni 1999

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Mon May 10 00:58:29 CEST 1999

Andor schreef:

> Rik, excusez le mot, maar het is een beetje een Telegraaf-redenering. Net
als
de Nederlandse pers helaas te vaak doet scheer je het hele parlement over
een
kam. Alsof er niets te  kiezen valt! Alsof het hele parlement hetzelfde
"record" heeft! Dat soort redeneringen houden de status quo in stand, omdat
mensen de hoop erdoor opgeven dat er nog iets te verbeteren valt. Alsof er
geen
verschil is tussen de partijen. De werkelijkheid is gelukkig anders.
----------------------------

Ik schreef mijn noodkreet voordat ik vanmiddag Hanja bij Buitenhof zag.
Het nepotisme (het bijbaantje van haar dochter) was ik in mijn opsomming
even vergeten. Wat nieuw voor mij was dat volgens haar (ook de zittende D66)
parlementsleden riante reiskostenvergoedingen krijgen voor het reizen van
Brussel naar Brussel alsof ze uit Nederland komen.

Een mesn bestaat uit verstand en gevoel. Mijn verstand zegt dat je gelijk
hebt. Sterker nog ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Maar mijn gevoel
heeft zo'n geweldige afkeer gekregen van alles wat met Brussel te maken
heeft. En stemmen heb ik mijn hele leven meestal met mijn gevoel gedaan. De
prachtige programma's ten spijt.

Iemand anders maakte de opmerking dat EP en Commissie niet over 1 kam
geschoren mogen worden. Formeel heeft hij gelijk. Daar wringt hem o.a. de
schoen ook. Het zijn twee ships that pass in the night. De samenhang tussen
beide is ver te zoeken zolang we de Commissie niet ook kunnen kiezen of het
parlement echt controleert en individuele Commisarissen kan aanpakken.

En het EP? Daar is ook teveel mis mee in algemene zin. Het is sneu voor een
individueel fatsoenlijk parlementslid.

Zie ik dit weekend een interview met Hedy DÁncona van een toch enigszins
verwante partij. Dan krijg ik meteen visoenen van parlementsleden die elkaar
met hun handtasjes meppen, foute Commisarissen de hand boven het hoofd
houden en ambtenaren die hun burgerplicht doen rustig laten afslachten.

Kennelijk slagen de "goede" parlementsleden er niet in over het voetlicht te
krijgen dat ze goed zijn. Goed genoeg om op te stemmen. Je zult wel gelijk
hebben, maar ik kan het niet beoordelen uit de dagelijkse nova's, journaals
en kranten.

En daar vaar ik op.

Rik.