Kosovo en andere brandhaarden

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri May 7 14:58:11 CEST 1999

At 20:45 06-05-1999 Thursday , Cees Binkhorst wrote:

>Ik ga uit van de gedachte dat alles dat wordt gedaan een doel heeft voor
>degene die het doet.
>
>Wat is dan het doel van deze oorlog en wie heeft er belang bij?

Het lastige is de kaleidoscoop: een slageje draaien en zo'n oorlog ziet er
anders uit. Iedereen draait die kaliedoscoop, meestal gericht op het zien
wat je *wilt*  zien. De NAVO is nu eenmaal gan bombarderen, dus alles wordt
bekeken vanuit de rechtvaardiging van het bombarderen (wwe helpen `arme'
Kosovaren -veel zielige plaatjes in de media etc, slechterikken in Beograd
etc-  . In Servie draait men de kaleidoscoop een andere kant op:
nato-agressie, Amerika als duivel, hiet nieuwe fascisme van blair etc. In
Nederland, domineesland, moreel superland, wordt een en ander in een
ethische richting gedraaid: het is nodig omdat `rechten worden geschonden,
omdat menen in nood zijn', etc. Je kan ook de Marx-richting uitdraaien:
uiteindelijk gaat het om economische belangen. Amerika creeert zijn nieuwe
markten, zoals het ook deed na WO II. Wie heft er belang bij? It's all in
the eyes of the beholder....

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl