uitslag hoogheemraadschap Rijnland

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon May 3 23:36:13 CEST 1999

At 20:58 3-5-99 +0200, Frederik van Lookeren Campagne wrote:
>Helaas, er is bij het hoogheemraadschap Rijnland niemand van D66
>gekozen
>In de categorie ingezetenen heeft de laatst gekozen kandidaat 3835
>stemmen behaald, Hanneke Veldsta kreeg er 2625, Anneke Tjalma 2091,
>HP de Goede 1887, Lyda Versteegen 1391
>
>Bij gebouwd heeft de laatst gekozene 1946 stemmen behaald, ikzelf
>kwam op 779, Ruud Jagt precies 600.
>
>De ‘kandidaat’’ met de meeste stemmen kreeg bij ingezetenen 14583
>stemmen, bij gebouwd 6662.
>De naam?
>Blanco stem.

> [...]
Twee D66-ers bij Stichtse Rijnlanden; Cees Beenen uit Driebergen en
ondergetekende, beiden via de zogenaamde Groene Lijst (ondersteund door
UtrechtsLandschap, Stichtse Milieufederatie, Natuurmonumenten e.d.) .
Als Groenen wel zetels verloren aan de agrariers, vaak tevens door het CDA
ondersteunde kandidaten, met name in het Groene Hart (Woerden, Nieuwkoop).
Opkomst was 20%, wat me eerlijk gezegd nog meeviel.

Uit de cijfers van Frederik blijkt dat regie belangrijk is bij dergelijke
verkiezingen; bij twee D66 kandidaten in ingezetenen minder had 1 van de
anderen het wel kunnen redden.

Robert Jan Jonker
Utrecht