Mensensmokkelaarslobby?

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Sat May 1 09:50:05 CEST 1999

Beste lijsters die vaak spreeuwen en weinig nachtegalen zijn,

Door drukte heb ik de bijdragen aan deze lijst in  e e n  keer geconsumeerd.
Wat betreft Kosovo moet me - de bijdragen overziende - van het hart dat het
nog erger is dan wat ik analyseerde als arrogant, elitair Samaritamisme.
Geen enkele keer wordt gevraagd om daadwerkelijke onafhankelijkheid en het
behandelen van de verdrevenen als burgers ipv als de gebruikelijke categorie
'asielzoekers'. Een fanaat beweert zelfs dagenlang dat Nederland geen of te
weinig verdrevenen opneemt terwijl even later uit zijn eigen UNHCR
tabelletje het omgekeerde blijkt.

Ik heb de indruk dat de lijst is veranderd in de propagandaspreekbuis van
het Politiek Comitee van de SP of de pacifistische vleugel van Groen Flinks.

Kennelijk roept de verschrikking daar hier automatisch calvinistische
reacties op - reflexie en ervaring tellen ineens niet, laat staan denken aan
de toekomst. Een complot-theorie (de laagste vorm van denken, dat wel, maar
nog net geen automatisme) borrelt boven: behoren de paar drukke heertjes
soms tot de mensensmokkerlaarslobby, de formele (IND e.d.) of de informele
(illegale reisbureaus)? Ik kom op dat complot omdat ik vanuit mijn positief
mensbeeld nauwelijks kan bevatten dat mensen zichzelf niet na een zekere
tijd terughoren. Dan moet er een belang in het spel zijn - of is de
Samaritaanse discours zo dwangmatig dat alle anderen een gevaar vormen, dat
men zich afsluit?

Zouden de lobbyisten niet eens een tijdje hun snavel kunnen houden?

Henk Vreekamp, Utrecht