AW: Aanval op Joegoslavie

Mark van Barschot m.vbarschot at WORLDONLINE.NL
Fri Mar 26 22:32:20 CET 1999

----------
Van:    Paul van der Weijden[SMTP:paulew at dds.nl]
Verzonden:      vrijdag 26 maart 1999 16:12
Aan:    d66 at NIC.SURFNET.NL
Onderwerp:      Re: Aanval op Joegoslavie

>Maar niet om met dat doel dorp voor dorp af te branden, mannen te
>vermoorden en vrouwen en kinderen de bergen in te jagen; en dat met je
>eigen bevolking; op die manier verspeelt een land zijn rechten op dat
>gebied, en verspeelt een overheid zijn legitimiteit over dat gebied;
Dan wil ik dus graag weten wanneer we de Verenigde Staten gaan aanvallen....

Paul

Beste Paul,

Jouw recente bijdragen aan de lijst heb ik de afgelopen dagen met stijgende
verbazing gelezen. Maar nu geloof ik toch echt dat je een beetje begint te raaskallen.

In de VS is van alles mis maar ik kan me niet herinneren wanneer de VS recentelijk
Amerikaanse dorpen en steden hebben uitgemoord, in puin geschoten en platgebrand.
De Amerikaanse burgeroorlog en de strijd tegen de indianen waren bepaald niet fraai,
maar intussen wel al een eeuwigheid geleden.

Eerder wees jij op het misdadig optreden van Israel. Daartegen is tot jouw ongenoegen
niet krachtig opgetreden. Ik deel dat ongenoegen. Maar het feit dat tegen een
bepaalde misdaad niet wordt opgetreden, ontslaat toch niet van de verplichting om
tegen een andere misdaad wel op te treden. Jij beweert zelfs dat eerdere verzaking het
optreden tegen andere misdaden tot in de eeuwigheid zou uitsluiten.
Natuurlijk is het cynisch en treurig dat op andere plekken in de wereld mensen
rechtenschendingen op grote schaal, onbestraft blijven. Dié praktijk zou dan ook
logischerwijs onderwerp van je kritiek moeten zijn, niet het feit dat er nu bij hoge
uitzondering eens wel wordt getracht een humanitaire ramp te voorkomen.

Grappig trouwens dat je Israel als voorbeeld kiest. Jij beweerde toch ook dat de
Serviers een historisch recht hebben op Kosovo? En dat die historische claim zwaarder
telt dan de stem van de huidige inwoners van dat gebied? Tegen wie zou dan naar analogie
moeten worden opgetreden in Israel? Tegen de Israeli's, die de rechten van de palestijnen
schenden? Of juist tegen de Palestijnen, de indringers? De joden kunnen tenslotte wel een
sterk historisch en religieus onderbouwde claim op hun land doen gelden.
Bijzonder goed gedocumenteerd ook, de geschiedenis van dat landje. Gaat nog stukken
verder terug dan de beschreven geschiedenis van Kosovo als bakermat van de
Groot-Servische beschaving.
Ongetwijfeld is je bekend dat het bijbelse Israel zich uitstrekt tot ver buiten de huidige lands-
grenzen. Ik neem aan dat je daarom vindt dat Israel het recht heeft zich militair de rest van het
bijbelse Israel toe te eigenen.

Wie historische claims op territorium als uitgangspunt kiest bij het beantwoorden van de vraag
wie controle mag hebben over een bepaald gebied, werkt zich in deze wereld al snel in de
nesten. Het is al moeilijk genoeg wanneer het gaat om gebieden met verschillende
bevolkingsgroepen die een historische claim leggen op het gebied waar ze gezamenlijk
wonen (Bosnie, Kroatie, Palestina/Israel, Jeruzalem, Mostar, Zuid-Afrika, (koloniaal) India etc)
Als een volk echter een gebied claimt waar dat volk een kleine minderheid vormt, wordt het
nog moeilijker.

Servië claimt op historische gronden een gebied waar 90% Albanezen wonen. Als
die claim in jouw ogen terecht is, mag Duitsland dan ook Danzig/Gdansk weer inlijven? En Oost-Pruisen?
Königsbergen, Sudetenland? Krijgt (Oostenrijk-)Hongarije de Vojvodina terug? Moet Istrië weer bij Italië?
Of zullen we de Grieken (Macedoniërs?) het gebied teruggeven dat Alexander de Grote eens
controleerde? Laten we dan tegelijkertijd de Turken weer controle geven over het oude
Ottomaanse rijk. Kunnen we lachen!!!!

Wellicht kan onze koningin dan ook Luxemburg nog terugkrijgen.

Groet

Mark