Fwd: Re: Aanval op Joegoslavie

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Fri Mar 26 15:35:44 CET 1999

At 16:41 25-3-99 +0100, Paul van der Weijden wrote:
> [...]

De vergelijking gaat niet op. Het conflict gaat namelijk helemaal niet over
de verdeling van Kosovo. Dat de Serven en Kosovaren dit in principe zelf
moeten regelen, daar is iedereen het over eens. Het conflict dat wij
Nederland via de NAVO met Servie hebben, gaat over het al dan niet
stationeren van NAVO-eenheden op Servisch grondgebied. Er waren
OVSE-waarnemers (?) gestationeerd in dit gebied om te kijken of de
mensenrechten werden gerespecteerd in het conflict. Vervolgens bleek dat
Servie de mensenrechten van de Kosovaren op zeer brute wijze schond.
Vervolgens eisten de VN dat er gewapende waarnemers werden toegelaten om de
mensenrechtenschendingen te voorkomen. Servie stond dit niet toe omdat zij
geen gewapende buitenlande eenheden op hun grondgebied willen (wat legitiem
is) maar en passent hield Milosovic hiermee de mogelijkheid open om talloze
verdere burgerslachtoffers te maken. De NAVO wilde dit niet tolereren en
heeft toen op ingegrepen. Wat dit verder oplevert valt nog te bezien, dat
leidzaam toezien ook geen goede optie was daarvan ben ik overtuigd.

Als de Friezen zich willen afscheiden heeft de internationale gemeenschap
hier niets mee te maken. Als de Hollanders de mensenrechten van de Friezen
op grote schaal schenden (wat hier verder ook aan ten grondslag moge
liggen), dan hoop ik dat de internationale gemeenschap ook op zal komen
voor de mensenrechten van de Friezen - ook als gebruik van geweld wellicht
de ultieme consequentie is.

Groet, groet,
Andor.