Aanval op Joegoslavie

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Thu Mar 25 11:57:33 CET 1999

Ik ben ook niet helemaal gelukkig met de aanval op Joegoslavië.
In het geval Bosnië lagen mijn sympathieën bij de Moslims en was ik
ronduit tegen de Serviërs.
Het geval Kosovo ligt toch iets anders.
Let wel: Ik gruw van al die misdaden door de Serviërs gepleegd.
Maar Kosovo is toch eigenlijk Servisch gebied. De Serviërs waren daar in
de meerderheid. Pas de laatste 100 jaar zijn er zoveel Albanezen
binnengetrokken dat ze nu de meerderheid uitmaken.
Maar als je een gebied binnentrekt, waar op zich niet zoveel tegen is,
dan integreer je toch met de oorspronkelijke bevolking, met andere
woorden: je wordt Serviër. Dan is er verder geen probleem meer.
Vergelijk de instroom van Hugenoten, en van Vlamingen in Nederland. Die
beweren toch ook niet dat ze Fransman resp. Belg zijn?

Stel dat er in de Gemeente Mokum op een gegeven moment zoveel Marokkanen
wonen dat zij de meerderheid gaan vormen. Als zij dan het grondgebied
van deze gemeente willen losweken van Nederland, dan wordt dit toch ook
niet gepikt.

Met andere woorden: Wat de Serviërs in Kosovo doen is absoluut
verwerpelijk, maar hun reactie is zeer begrijpelijk.

--
Glenn Mellonius
mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net